– Jeg udarbejdede beslutningsforslaget i december og fremsatte det den 23. januar, og baggrunden er altså de oplevelser, vi har haft, og de frustrationer og klager, vi har fået fra folk om, at man føler sig som gidsler i forhold til at skulle rejse gennem Sverige mellem de danske landsdele under pandemien, siger han.
– Jeg er med på, at vi nok ikke får færgen helt ind til Kvæsthusbroen ligesom den nedlagte natfærge, men jeg vil gerne ha' belyst, hvilke muligheder der er – ikke mindst i lyset af, at vi snart skal til at diskutere en ny infrastrukturaftale i Folketinget. I den forbindelse kunne det være spændende at se på, hvordan vi kan forbedre færgebetjeningen mellem de danske landsdele, hvor vi ikke har broer endnu. Jeg tror trods alt ikke, vi lige får en bro til Bornholm, men Københavns Havn er jo stor, der kommer helt nye boligområder og kunstige øer og så videre, så der er masser af muligheder. Der er også spørgsmålet om, hvorvidt færgen måske kan lægge til længere ude ved Dragør eller Tårnby. Så slipper man for at komme så langt ind i havnen, at man ikke må sejle stærkt, siger Hans Kristian Skibby.
– Det er også muligheden for længere nede langs kysten. Nu har vi jo Køge med primært lastfærgen, og vi vil gerne have undersøgt de muligheder, der er.
Dengang, der var ballade i forhold til at nedlægge natfærgen direkte til København, var der mange, der sagde, at København nu engang er Bornholms landsdelscentrum, og at der virker mærkeligt at sejle bornholmerne til Køge?