DATs modtræk til grønne afgifter: Vil bede politikerne om at genindføre social rabat

DATs modtræk til grønne afgifter: Vil bede politikerne om at genindføre social rabat
Jesper Rungholm fra DAT vil prøve at overbevise politikerne om, at dyrere CO2-kvoter giver flytrafikken til Bornholm social slagside. Arkivfoto: Berit Hvassum
POLITIK | BORNHOLM | ABONNENT | 3. JAN 2022 • 19:10
Henrik Nielsen
Journalist
POLITIK | BORNHOLM | ABONNENT
3. JAN 2022 • 19:10

De stigende priser på CO2 gør det dyrere at flyve. Derfor arbejder direktør Jesper Rungholm i DAT for at få genindført en social rabatordning. 

Stigende priser på CO2-kvoterne vil højst sandsynligt få betydning for, hvor meget man skal betale for at flyve mellem Bornholm og København, siger direktør Jesper Rungholm fra DAT. 

Han håber derfor, at en permanent genindførelse af sociale rabatter på ruten kan hjælpe til at holde billetpriserne i ro.

– Kvoterne er steget fra fem-seks euro per ton CO2 i 2016-17 til 80 euro, og det er hastigt på vej opad. Med den nuværende pris er det cirka halvdelen af brændstofprisen, men kommer vi op på mellem 150 og 200 euro, hvad man forventer, så koster CO2 det samme som brændstof. Det betyder, at der vil komme en prisstigning, og den er langsomt ved at snige sig ind, fordi vi allerede nu er oppe på det høje niveau, siger han til Tidende.

Ifølge Rungholm bruger DAT cirka 40 millioner kroner om året til CO2 med de nuværende priser, og de penge kan flyselskabet kun hente et sted.

– Jeg kan hilse og sige, at det ikke er det manglende overskud, vi bruger til at betale CO2 med. At drive luftfart lige nu er en gigantisk underskudsforretning, og der er kun et sted at hente penge ind til det her, og det er hos passagererne, lyder det i telefonen.

Skævvredet i den rigtige retning

For at undgå en himmelflugt på billetpriserne arbejder Jesper Rungholm ihærdigt på at få medlemmer af Folketinget og transportminister Benny Engelbrecht til at genindføre de sociale rabatter, som forsøgsvis var gældende i august-oktober 2021.

– På passagertallet er vores rute til Bornholm ikke landets vigtigste, men som infrastruktur er ruten langt den vigtigste i Danmark, og derfor har jeg bedt om få det genindført, for så vil vi også kunne dække det her CO2-omkostningsproblem ind og stadigvæk bibeholde de relativt meget lave priser for de socialt dårligt stillede i samfundet, siger Jesper Rungholm.

Det pres på regeringen og Folketinget vil DAT-direktøren gerne have lokal opbakning til, så rabatordningen kommer tilbage på permanent basis. Han lægger vægt på, at ordningen skal fungere, så den gælder alle, der flyver på Bornholm, hvis de tilbyder den slags billetter.

– Det er en ordning, som jeg ved, at mine normale støtter i Konservative og Venstre bakker 100 procent op om, og det er også en ordning, den anden side i Folketinget bør bakke op om, fordi den er socialt skævvredet i den rigtige retning, siger Jesper Rungholm.

Rigtig skidt forretning

Hvis rabatordningen bliver indført på permanent basis, vil det ifølge Jesper Rungholm gøre det muligt at holde andre billetpriser i ro.

– Det bliver meget teknisk, men den gør, at vi kunstigt får hævet gennemsnitsprisen, og det gør, at vi kan holde prisstigninger i ro i den anden ende, siger han.

Og han tror på, at det vil være muligt at skaffe politisk flertal for ordningen, specielt hvis presset kommer fra Bornholm.

En genindførelse af de sociale rabatter vil være med til at fremtidssikre ruten, mener DAT-direktøren.

– Lige nu er det eddermame et kæmpe hul i jorden at flyve ruten til og fra Bornholm. Med de belægningstal vi ser nu, og den frekvens vi har, er det en rigtig, rigtig skidt forretning. Det er ikke sådan, at vi er ved at gå konkurs af det, det er vi bestemt ikke, men vi kan ikke drive en flyrute med direkte underskud i halve og hele år. Der vil den social rabatordning kunne sikre, at flyvningen til og fra øen vil kunne køre, næsten uden at man behøver at bekymre sig om det, siger Jesper Rungholm.