I nytårstalen sagde Mette Frederiksen, at det senest i 2025 skal være muligt at flyve grønt på en indenrigsrute, og senest i 2030 skal al indenrigsflyvning være grøn. Vejen dertil går via den såkaldte power-to-x-teknologi, hvor grøn energi fra eksempelvis vindmøller bruges til at producere grønt brændstof. Ikke alle eksperter tror på statsministerens tidshorisont, men det gør Jesper Rungholm.
– Vi har indtryk af, at hvis det her bliver gjort rigtigt og med hele den power, som kan mobiliseres, når en regering i et land som Danmark går ind for noget, så kan det realiseres, at vi får rigtig grøn brændstof, som gør, at flyvningen i bund og grund bliver helt grøn, siger Jesper Rungholm og nævner vindmølleindustrien som eksempel på noget, der lykkedes, fordi der var en politisk målsætning og opbakning til denne.
På alle måder positivt
Der er også en anden grund til, at DAT-direktøren er mere positivt indstillet over for en plan om grøn indenrigsflyvning end de flyafgifter, som tidligere har været foreslået for at begrænse CO2-udslip fra flytrafik. Ifølge ham vil det ikke påvirke billetprisen på samme måde.