Statsministeren vil gøre DAT's indenrigsfly grønne hurtigst muligt

Statsministeren vil gøre DAT's indenrigsfly grønne hurtigst muligt
DAT's indenrigsfly, der blandt andet flyver fra Bornholm til København, skal flyve på grøn energi senest i 2030, hvis det står til statsminister Mette Frederiksen. Arkivfoto: Berit Hvassum
NYHED | DANMARK | 20. JAN 2022 • 17:20
Af:
Ritzau/Jesper Gynther
NYHED | DANMARK
20. JAN 2022 • 17:20

Statsminister Mette Frederiksen (S) går opløftet og optimistisk fra et møde i Københavns Lufthavn om mulighederne for grønne indenrigsfly i Danmark. Sådan lyder det i kølvandet på mødet torsdag.

– Så er det klart, at der er noget finansiering i det her, så vi får sat arbejdet i gang, så hurtigt som muligt. Det går vi videre med nu, siger hun.

I sin nytårstale lovede statsministeren en grøn indenrigsrute med fly i 2025, og at alle indenrigsfly ville være grønne i 2030. Det tæller dermed også DAT's indenrigsfly, der blandt andet flyver fra Bornholm til København.

DAT var dog ikke med på dagens møde med statsministeren. Det var til gengæld Københavns Lufthavn, SAS, forskere og to af regeringens støttepartier - Enhedslisten og SF.

– Den grønne omstilling skal slå igennem alle steder i samfundet, også i flybranchen, og det hører vi heldigvis også i dag, at det er realistisk, siger politisk ordfører i Enhedslisten, Mai Villadsen.

Administrerende direktør i Københavns Lufthavne, Thomas Woldbye, deler også politikernes opfattelse af, at det er realistisk.

– Der er nogle udfordringer, men det er netop dem, vi gerne vil have sat gang i. Nu har regeringen spillet ud med "her er nogle ambitioner, lad os se om vi ikke kan løse det", og jeg mener, at det er løsbart, siger han.

Flybranchen mangler incitament

Hvis vi skal kunne flyve grønt om tre år, handler det i første omgang om brændstof til flyene.

Det kan være igennem Power-to-X teknologien, som er brændstof, der kan bruges på mange af de fly, som flyver i dag.

Henrik Wenzel, der er professor i grøn omstilling ved Syddansk Universitet, har tidligere sagt, at branchen mangler incitament for at komme i gang.

– Det handler simpelthen om, at man finder en model, hvor man tillader at lægge en klimaafgift på flybilletten, sagde han til Ritzau efter statsministerens nytårstale.

En afgift på flyrejser har også tidligere været bragt på banen af regeringens støttepartier.

SF's formand Pia Olsen Dyhr gentager også ønsket efter mødet.

– Når vi kigger til Sverige, til Tyskland, så har de indført flyafgifter. Det synes jeg også, at vi skal i Danmark. Så er vi åbne over for i SF at kigge på, om vi skal føre pengene tilbage til branchen, for at sørge for at de flyver grønt, siger hun.

En anden mulighed er en afgift på fossile brændstoffer for at sikre, at de grønne brændstoffer ikke bliver for dyre.

Statsministeren understreger, at det er vigtigt både at tage hensyn til klimaet, passagerer og branchen.

– Hvordan vi præcist lægger snittet, vil jeg ikke lægge mig fast på endnu. Det, vi havde behov for i dag, var at kigge forskellige aktører i øjnene, og høre "Kan det lade sig gøre det her?" Det mener man godt, at det kan, og så er det op til os at skabe de bedste rammer for det, siger Mette Frederiksen.