Råd opfordrer rederi til at føre statistik over elevatornedbrud

Råd opfordrer rederi til at føre statistik over elevatornedbrud
Hvor ofte er elevatoren på Express 5 ude af drift? Det vil DH Bornholm gerne have Molslinjen til at føre statistik med, hvilket Trafikkontaktrådet bakker op om. Arkivfoto: Jakob Nørmark
TRAFIK | Fredag 29. december 2023 • 05:30
TRAFIK | Fredag 29. december 2023 • 05:30

Trafikkontaktrådet bakker op om et forslag, der opfordrer Molslinjen til at føre statistik med, hvor ofte elevatoren på Express 5 går i stykker.

Trafikkontaktrådet bakker op om et forslag, der opfordrer Molslinjen til at føre statistik med, hvor ofte elevatoren på Express 5 er i stykker. Det fremgår af referatet fra rådets seneste møde den 14. december.

Det er Kim Jacobsen, der repræsenterer Danske Handicaporganisationer på Bornholm i Trafikkontaktrådet, der har bragt forslaget på banen. Han foreslår konkret, at rådet retter henvendelse til Molslinjen med en opfordring til at føre statistik med, hvor ofte hurtigfærgens elevator er i stykker - og det forslag bakker rådet altså op om.

Ifølge Kim Jacobsen fører rederiet den dag i dag ikke statistik med antallet af nedbrud. Formålet med forslaget er i bund og grund at få nogle valide tal for, hvor ofte elevatoren er ude af drift. Der er nemlig modstridende oplevelser af omfanget af nedbruddene, påstår han: Molslinjen synes ikke, den er særlig meget ude af drift - men passagererne, der har behov for elevatoren, siger, at den ofte er ude af drift, lyder det fra Kim Jacobsen. Men der er behov for en kvalificeret debat.

– Fra mit bagland hører jeg, at den ofte er ude af drift. Derfor bliver jeg nødt til at rykke på det, siger Kim Jacobsen.

– Det kan jo rent faktisk godt være, den ikke særligt ofte er ude af drift, men at dem, der rejser og oplever det, måske bare er uheldige. Det kan også være, den ofte er ude af drift, tilføjer Kim Jacobsen.

Også et problem på Express 1

Allerede fire uger efter at Express 5 blev sat ind på ruten mellem Rønne og Ystad - i slutningen af maj - var færgens elevator genstand for opmærksomhed i Tidendes spalter. Passagerforeningen udtrykte dengang, at der burde være to elevatorer, da Bornholmslinjen med kun én elevator på hurtigfærgen er mere sårbar over for tekniske fejl.

På søsterfærgen Express 1, der har sejlet på ruten, siden Molslinjen overtog sejladsen i 2018, er der ligeledes kun én elevator. Så sent som i slutningen af november var færgens elevator ude af drift i en hel weekend på grund af en skade, og på Facebook gav nogle passagerer udtryk for, at de var nødt til at blive siddende i bilen under overfarten.

Kim Jacobsens forslag omfatter dog ikke Express 1 - og så alligevel.

– Express 5 er den primære færge. Men jeg vil da sige, at hvis de først begynder at registrere på den ene, så håber jeg så sandelig, at de er så smarte at gøre det på begge to, så rutinerne er de samme - hvad enten medarbejderne er på 1'eren eller 5'eren, siger Kim Jacobsen.

Den officielle henvendelse vil blive afsendt i det nye år, oplyser han.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT