Vinteren kan bare komme an: 3.000 ton salt er klar

Vinteren kan bare komme an: 3.000 ton salt er klar
Vintertjenesten er klar til at rydde sne og salte og sørge for, at vejene er farbare. Arkivfoto: Berit Hvassum
NYHED | ABONNENT | 18. NOV 2022 • 15:30
NYHED | ABONNENT
18. NOV 2022 • 15:30

Det er kommunens vintertjeneste, der sørger for at gøre de bornholmske veje klar til koldere vejr. Temperaturerne er på vej ned, og tjenesten melder klar.

 

Når vinteren, kulden og frostgraderne sætter ind, står kommunens vintertjeneste klar til at rydde sne og salte og sørge for, at vejene er farbare.

Og de melder klar til årets vintersæson.

Udover at sætte ind med sneryddere, hvis behovet kommer, så består arbejdet lige nu i høj grad af at lave prognoser og overvåge kørebanens temperatur, fortæller Hasse Hallberg, der er afdelingsleder for Vej, Park og Anlæg.

– Nu er vi i en periode, hvor vi er meget opmærksomme. Ligesom borgerne sørger vi både for at følge med i de generelle meterologiske oplysninger, men vi har også vores helt særegne, vi får fra DMI, som vi studerer i forhold til vores indsats. Men på den baggrund er vi klar.

– Glat føre er altid en udfordring og kan være potentielt farligt. Der, hvor der er mest farligt, er lige her i sæsonen, hvor det overgår til vinter, hvor man måske mindst venter det. Hvis vejene bare er hvide, eller der falder sne, så tror jeg de fleste tænker, 'nu kan det godt være, der bliver lidt glat', men overgangen hvor det fryser er mere lumsk, det er det, der potentielt overrasker.

3.000 ton salt

Og til at komme de glatte veje i forkøbet har kommunen og vintertjenesten indkøbt cirka 3.000 ton salt, der lige nu ligger på lager og venter på at blive brugt.

– Det er nogenlunde svarende til det, vi bruger på en normal vinter. Det er havsalt, som bliver sejlet hjem fra varmere himmelstrøg på andre tidspunkter af året. Det får vi hjem typisk henover sensommeren, fortæller Hasse Hallberg og tilføjer, at det salt, der ikke bliver brugt, kan ligge over til næste vinter.

Bornholms veje er delt ind i kategorier alt efter, hvor højt man prioriterer indsatsen på dem.

– 'A' er den overordnede, højeste indsats, 'B' er de større veje i byerne og landzoner, hvor der for eksempel kører skolebusser, og 'C' er mindre veje. Det er hierarkiet. Vi har et højere indsatsniveau på A end B, men højere på B end C. Det tager man udgangsunkt i. Og så er der forskellige tidspunkter for glatførebekæmpelse.

– På det overordnede vejanlæg forsøger man at salte præventivt. De andre steder gør man det aktivt, når det er sket. Når der er glat, så træder det i kraft.

Hvornår begynder man at salte?

– Du skal ned omkring 0 grader og have en forventing om, at du får rimfrostdannelse. Men der kan godt være det fænomen, hvor du får kørebaner under 0 grader, men at luften stadig indeholder fugt. Så en kørebane kan godt være under 0, men ikke glat.

Er I begyndt at salte?

– Der har ikke været behov i den her sæson endnu. Kørebanetemperaturerne har ikke været tæt på eller under 0, siger Hasse Hallberg og tilføjer, at der er 11 målestationer på Bornholm, hvor man måler kørebanens luft og dug.

Det er svært at vide, hvordan vinteren bliver, og hvad vintertjenesten skal forberede sig på.

– Indtil videre har det været et mildt efterår, men hvordan det bliver henover vinteren må vi tage, som det kommer.

Kommunalbestyrelsen har besluttet, at vinterberedskabets arbejde skal udføres i perioden 15. oktober til 15. april.