– Nu er vi i en periode, hvor vi er meget opmærksomme. Ligesom borgerne sørger vi både for at følge med i de generelle meterologiske oplysninger, men vi har også vores helt særegne, vi får fra DMI, som vi studerer i forhold til vores indsats. Men på den baggrund er vi klar.
– Glat føre er altid en udfordring og kan være potentielt farligt. Der, hvor der er mest farligt, er lige her i sæsonen, hvor det overgår til vinter, hvor man måske mindst venter det. Hvis vejene bare er hvide, eller der falder sne, så tror jeg de fleste tænker, 'nu kan det godt være, der bliver lidt glat', men overgangen hvor det fryser er mere lumsk, det er det, der potentielt overrasker.
3.000 ton salt
Og til at komme de glatte veje i forkøbet har kommunen og vintertjenesten indkøbt cirka 3.000 ton salt, der lige nu ligger på lager og venter på at blive brugt.
– Det er nogenlunde svarende til det, vi bruger på en normal vinter. Det er havsalt, som bliver sejlet hjem fra varmere himmelstrøg på andre tidspunkter af året. Det får vi hjem typisk henover sensommeren, fortæller Hasse Hallberg og tilføjer, at det salt, der ikke bliver brugt, kan ligge over til næste vinter.