Vil forebygge problem med trætte ansatte i fly

Vil forebygge problem med trætte ansatte i fly
Arkivfoto: Berit Hvassum
TRAFIK | Lørdag 11. maj 2024 • 19:00
TRAFIK | Lørdag 11. maj 2024 • 19:00

Trafikstyrelsen har lanceret en kampagne, der skal forebygge et problem med vedvarende træthed eller udmattelse blandt piloter og kabineansatte. Det er dog ikke et problem hos flyselskabet DAT, lyder det fra direktør Jesper Rungholm.

Det kan i yderste konsekvens påvirke sikkerheden i luftfarten, når vedvarende træthed eller direkte udmattelse rammer piloter og kabineansatte.

Derfor har Trafikstyrelsen i samarbejde med flyselskaber og fagforeninger lanceret en kampagne, der skal sætte fokus på at forebygge problemet.

Vedvarende træthed kaldes 'fatigue' i luftfartsbranchen, og i 2021 og 2022 blev der hvert år indberettet knap 1.000 tilfælde af det. Men sidste år steg antallet af rapporter, og derfor lancerer man nu kampagnen "Flyv Frisk."

– Mange piloter og kabineansatte har lange og skiftende vagter, og ofte arbejder de på tværs af tidszoner. Hvis søvnmangel står på igennem længere tid, kan det føre til fatigue og i sidste ende betyde, at de ikke er i stand til at løse deres opgaver effektivt og sikkert, når de flyver, siger luftfartsinspektør i Trafikstyrelsen Mads Eklund, der er ansvarlig for området, i en pressemeddelelse om kampagnen, hvori han tilføjer:

– Det kan i værste fald svække et af de mange lag af sikkerhedstiltag, der tilsammen skaber den høje luftfartssikkerhed, vi har i Danmark. Derfor går vi nu sammen med branchen for at gøre det tydeligt, at alle bakker op om at forebygge fatigue, og at det er vigtigt at sige det højt, hvis man alligevel oplever fatigue, fordi det ruster os bedre til at handle på problemet.

Uvist med indenrigsflyvninger

Hvis man som ansat i et flyselskab og oplever vedvarende træthed eller udmattelse, skal man indberette det til sin arbejdsgiver, som så skal informere Trafikstyrelsen.

Men branchen vurderer, at der stadig kan være et stort mørketal, selvom antallet af indberetninger er steget i de seneste år.

Tidende har spurgt Trafikstyrelsen, om der har været indberetninger fra ansatte på indenrigsruter og desuden specifikt fra DAT, der som bekendt flyver mellem Bornholm og det øvrige land. Det har Trafikstyrelsen dog ikke mulighed for at oplyse.

– Af hensyn til de regler om fortrolighed, som fatiguerapporter er omfattet af, har Trafikstyrelsen ikke mulighed for at oplyse noget om antallet af indrapporteringer, der specifikt kommer fra indenrigsflyvninger og derfor heller ikke specifikt fra DAT, oplyser Trafikstyrelsen.

Et fokusområde hos DAT

DAT fortæller dog selv, at flyselskabet ikke karakteriserer det som et problem på danske indenrigsruter - og heller ikke hos DAT.

Selskabets piloter må flyve 900 timer om året, men flyver kun omkring 400 timer om året.

– Det største problem opstår, hvis du har rigtig lange flyvninger eller skiftende tidszoner, eller at man skifter meget mellem tidlig check-in og sen check-ud, så man får en dårlig nattesøvn, siger direktør Jesper Rungholm.

På korte flyvninger kan man dog blive nedslidt af at flyve rigtig mange ture frem og tilbage, siger DAT-direktøren dog.

– Men vi flyver langt fra det tilladte maksimum på vores ruter. Det er efter fælles aftale med besætninger, at vi undgår seks daglige flyvninger og begrænser os til maksimalt fem, selvom vi godt må flyve seks og faktisk også syv flyvninger om dagen. For at undgå nedslidning, er det med i vores planlægning, og noget vi tager højde for og diskuterer, lyder det fra Jesper Rungholm, der tilføjer, at det har været et fokusområde hos DAT i mange år.

– Vi har et internt forum med medarbejdere i, hvor man diskuterer arbejdsforhold. På sædvanlig dansk vis foregår det i en god og gemytlig tone, hvor man er enige om at nå i mål med det.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT