Men Lars Nordahl først:
– Der er ingen tvivl om, at situationen i sidste uge var meget speciel, vi målte på havnen vindstyrker op til 31,6 meter i sekundet, altså stærk storm, og i de ekstremer vil du, uanset hvilken havn vi taler om, have udfordringer i forhold til at anløbe med et skib. Dertil er Rønne Havn, som vi ser den i dag, vestvendt, og den langt overvejende del af tiden har vi vestlig vind, hvilket gør indsejlingen udsat.
– Samtidig har vi dækmoler, som gør, at der ikke er så stor plads. Havnen er svær at manøvrere i, fordi der kun er 90 meter mellem molehovederne i dag. Så det, vi arbejder på med de næste etaper i havnen, er flere ting, men kigger vi på besejlingsforholdene handler det især om den ydre dækmole, som vi forlænger med cirka 330 meter, hvilket næsten er en fordobling af længden. Det kommer til at betyde, at man ikke skal anløbe havnen direkte fra vest, men fra en nordvestlig retning. På den måde får vi inde i havnen dæmmet op for den fremherskende vestenvind og bølgerne, som ikke længere kan blæse direkte ind i havnen.
Det er vel især bølgerne, I kan eliminere?
– Præcis, for vinden vil jo blæse ind over molen, men bølgemassen vil aftage. Og samtidig kan vi, når vi forlænger dækmolen, fjerne nogle af de indre moler og også læmolen, som ligger der nu. Det kommer til at betyde, at vi får en bredde ind igennem indløbet på cirka 200 meter mod i dag 90 meter. Derudover får vi inden for den ydre mole etableret det, der hedder et svajebassin med en diameter på 450 meter, hvor skibene kan manøvrere rundt. Det vil betyde, at selv store skibe og færger kan komme inden for den ydre mole og manøvrere inde i havnen uden bølger, og samtidig får man altså den brede indsejling på 200 meter helt ind til havnens inderste dele, hvor færgeleje 1 og 3 ligger, og hvor hurtigfærgerne og Hammershus holder til i dag.