Søfartsstyrelsen undersøger Bornholmslinjens forklaring

Søfartsstyrelsen undersøger Bornholmslinjens forklaring
Express 5 tog kampen op mod kajen i Ystad. Kajen vandt. Foto: Tommy Kaas
NYHED | ABONNENT | 11. JUN 2024 • 15:30
NYHED | ABONNENT
11. JUN 2024 • 15:30

Myndighederne har fået at vide, hvorfor Express 5 kyssede kajen i Ystad. Nu skal de vurdere, om den forklaring er grundig nok, inden de træffer deres afgørelse.

Hvorfor slap Express 5 løs af sine tøjler lørdag aften og slog næsen mod kajen i Ystad Havn? Det spørgsmål vil Søfartsstyrelsen gerne have Bornholmslinjens svar på. Tre dage efter hændelsen har styrelsen nu fået noget at forholde sig til.

– Vi har fået en redegørelse fra rederiet, og den er vi ved at vurdere, siger synschef i Søfartsstyrelsen, Martin Hvid John, til Tidende.

Express 5 havde lagt til i Ystad og var begyndt at sende bilerne fra borde. Pludselig sled færgen sig fri af sine tøjler og drev ind i kajen, hvilket satte en aldeles brat stopper for de biler, der gerne ville ud i Sverige.

Er procedurerne overholdt?

På havnen i Ystad var der en masse mennesker, der gerne ville med færgen til Bornholm. De kunne alle se, hvad der foregik, og det strømmede ind med videoer af den løsrevne færges tur mod kajen. Men hvad der præcist var årsagen til situationen, stod hen i det uvisse. Nu skal Søfartsstyrelsen på baggrund af Bornholmslinjens forklaring vurdere, hvad konsekvenserne bliver for rederiet.

– Vi kigger på, om deres procedurer er overholdt og er, som de skal være, eller om de skal ændres. Hændelsen vil indgå i vores fremadrettede tilsyn af færgen, siger Martin Hvid John.

Menneske eller maskine

Et springende punkt i sagen om kajkysset er, hvorvidt hændelsen skyldes en menneskelig fejl, eller om noget gik i stykker i forbindelse med fortøjningen.

– Om det er en teknisk eller en menneskelig fejl er også noget, der har vores opmærksomhed. Vores rolle er at finde ud af, hvad der ligger til grund for det her, siger synschefen.

Besætningen klarede skærene

Selvom færgen var ved at blive tømt for biler, da den ikke længere ville ligge stille, skete der ikke noget for de firehjulede. Det skyldes blandt andet besætningens hurtige reaktion.

– Det kan selvfølgelig altid indebære en risiko, hvis biler er på vej ned. Men som sagt blev det stoppet, og besætningen fik det håndteret, så umiddelbart har der ikke været nogen fare, siger Martin Hvid John.


Efter to timers ventetid blev alle passagerer kompenseret med croissanter og kaffe, da Express 5 stævnede mod Rønne. Foto: Tommy Kaas.



Søfartsstyrelsen skal have ro og fred

Søndag meldte rederiet ud, at det var spillet i forenden af skibet, som umiddelbart var årsag til miseren.

Det slap angiveligt sit tag, da der kom et voldsomt vindpust. Tirsdag har Tidende været i kontakt med PR- og kommunikationschef Jesper Maack. Han vil ikke uddybe forløbet nærmere, men bekræfter, at sagen nu ligger på Søfartsstyrelsens skrivebord.

– Nu har vi sendt den redegørelse, de har bedt om, og det skal Søfartsstyrelsen kigge på i ro og fred. Så snakker vi med dem om det, når de har kigget det igennem, inden vi begynder at fortælle, hvad vi har sendt. Enten kommer de tilbage og beder om at få noget uddybet, eller også er det fyldestgørende, og så skal vi nok melde ud, når vi har en endelig afklaring, siger Jesper Maack til Tidende.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT