Vores kyster skal beskyttes bedre mod oliespild

Vores kyster skal beskyttes bedre mod oliespild
Vi skal passe bedre på vore kyster og øer, lyder det fra Landdistrikternes Fællesråd og Danske Rederier
SYNSPUNKT | DEBAT | 25. MAJ • 11:00
Af:
Steffen Damsgaard
formand for Landdistrikternes Fællesråd
Anne H. Steffensen
adm. direktør i Danske Rederier
SYNSPUNKT | DEBAT | 25. MAJ • 11:00

Vores havmiljøberedskab er utilstrækkeligt - en ny regering må handle sammen med andre aktører.

Inden længe står sommerferien for døren. Sommer i Danmark er for rigtig mange af os knyttet til minder om gode oplevelser med sol, strand og vand.

Mange gæster og turister vil igen i år holde ferie i vores skønne, kystnære områder rundt i hele landet, hvor turismen har stor betydning for antallet af arbejdspladser samt både lokal- og samfundsøkonomien.

Mange borgere i de kystnære landdistrikter har også valgt at bosætte sig dér, fordi de har adgang til vandet og flittigt bruger det i fritiden. Endelig er der et traditionelt erhvervsliv med blandt andet fiskeri, som er afhængigt af havet og et forureningsfrit havmiljø. Det danner grundlag for mange arbejdspladser i de kystnære områder, hvor vækst, udvikling og beskæftigelse er afgørende for bosætning og lokalsamfund.

Noget truer!

Sådan skal det helst blive ved med at være. Men noget truer.

Der bliver hver eneste dag sejlet enorme mængder olie igennem danske farvande. Næsten fem millioner tønder olie om dagen. Det meste af det er russisk olie på vej ud til verdensmarkedet på trods af internationale sanktioner. Mængden er steget markant de seneste år ifølge en analyse fra Danske Rederier.

Meget af den russiske olie fragtes på såkaldte skyggeflådeskibe, der ofte er i dårlig stand og har uigennemskuelige forsikringsforhold.

Det øger frygten for en katastrofe, hvor massivt oliespild kan gøre voldsom skade på vores havmiljø, øer og kystområder.

Vores beredskab er utilstrækkeligt og forældet

Samtidig er det velkendt, at det nuværende danske havmiljøberedskab er helt utilstrækkeligt.

De eksisterende skibe, som staten har til at inddæmme olieforurening og så videre, er håbløst forældede. Og de nye, som er bestilt, er først klar i 2032.

Derfor er vores klare opfordring til en kommende regering, at den som noget af det første samler alle havne, rederier og andre relevante aktører fra hele landet, i et forstærket offentligt-privat samarbejde om at beskytte det danske havmiljø og udnytter det udstyr og de kapaciteter, der allerede i dag findes hos de private virksomheder.

Rederier og andre virksomheder, der eksempelvis arbejder med maritim logistik, overvågning og reparation af kritisk infrastruktur såsom energi- og datakabler på havets bund, er i stort omfang til stede netop ved de kyster, som er truede.

Det er knowhow, der her og nu kan bidrage til at løfte det danske havmiljøberedskab, så vi i fællesskab kan passe bedre på vores kyster og øer.



Følg debatten på facebook!

INDENFOR

Nu styrer Linda Hodda
EKSKLUSIV | ABONNENT

Nu styrer Linda Hodda

En spontan mail, og pludselig stod Linda Olsen som leder af Folkehuset Hodda.
Oliekongen nyder sit nye liv
EKSKLUSIV | ABONNENT

Oliekongen nyder sit nye liv

Manden bag rapsolie-eventyret på Lehnsgaard.
FÅ ABONNEMENT