– Ja, det bliver lidt et valg om, hvad der er vigtigst. Men det er jo også bornholmerne, der har brug for kapaciteten. Vi skal tænke på turisterne, men vi skal i allerhøjeste grad også tænke på bornholmerne, siger borgmesteren.
I april opfordrede han Transportministeriet til at kanalisere penge fra de bodsbetalinger, som ministeriet modtager, når Molslinjen ikke opfylder kontrakten, over til godstransporten. I brevet foreslår Trafikkontaktrådet også, at de ekstra afgange, som Molslinjen er forpligtet til at gennemføre, hvis rederiet har haft lavere dokumenterede nettoomkostninger end forventet, skal placeres strategisk og med fragten for øje.
”Trafikkontaktrådet undrer sig over, at de tilkøbte afgange ikke er indtænkt i løsningen af kapacitetsudfordringerne for gods”, skrev Trøst til Bramsen.
Express 5 skulle være taget i brug i 2022 og have sejlet på Østersøen fra foråret. Byggeriet er blevet cirka et år forsinket, og dette har Jacob Trøst også brugt som argument i korrespondancen med transportministeren.
”Det er ikke rimeligt, at Bornholm på grund af forsinkelser, som Bornholm ikke har indflydelse på, selv skal ”betale” og løse fragtkapacitetsudfordringerne i 2022 ved at give afkald på vigtige afgange for de rejsende i efteråret 2022. Det må være et anliggende for operatøren i samarbejdet med Transportministeriet at finde midlerne til at løse problemet, så løfterne til en øget kapacitet bliver indfriet”.