Hvad ville være den optimale løsning?
– Det optimale ville være en decideret godsfærge. Der er hele tiden fokus på, at der også skal være plads til mere end de løstrailere, som vi sender frem og tilbage. Andre transportører, som ikke bor på Bornholm, skal også frem og tilbage, og sådan skal det være. Og der skal personbiler og personer med.
Mikkel Lund Ørum forklarer, at Hammershus råder over cirka 1.500 længdemeter til løstrailere, men en del af vogndækket optages af andre køretøjer. En trailer er knap 14 meter lang.
– Så der burde kunne være cirka 100 trailere, hvis der skal være lidt plads imellem dem. Men vi tager kun 70 med på daglig basis. Med en decideret godsfærge, der kun tog gods, ville vi kunne få nogle flere trailere med, siger han.
Hvis Hammershus udelukkende var til gods, ville det så være tilstrækkeligt på den lange bane?
– Hammershus er en fantastisk færge, som vi er superglad for. Den er bare for lille.
Er drømmescenariet på lang sigt så at få en helt anden godsfærge?
– Ja. Sådan som godsmængderne stiger – også i forhold til de store projekter på Rønne Havn – så vil Hammershus, selvom man lavede den om til en godsfærge, være for lille.
Vigtigt for havnens projekter
Vindmølleprojekter på havnen i Rønne lægger en gang imellem beslag på rigtig meget plads på Hammershus. Transportbehovet er koncentreret omkring opstarten og afslutningen af de store udskibningsprojekter. Mikkel Lund Ørum peger på, at det kan skade de bornholmske muligheder for at tiltrække offshore-virksomheder, hvis de oplever, at transporten af gods bliver besværlig eller for dyr.