Presset er størst i hverdagene, mens det i weekenden ofte er muligt at få de overskydende løstrailere med færgen.
– Set hen over ugen er der plads nok samlet set. Det er bare ikke i weekenden, at behovet er der – det er i hverdagene, fastslår Mikkel Lund Ørum.
Han fortæller, at kapacitetsproblemerne år for år bliver værre og værre. For en transportvirksomhed er det et selvstændigt problem, at containere for ofte er nødt til at blive stående på kajen.
– En trailer, som står på Sjælland med gods og ikke kan komme til Bornholm, mangler jeg på Bornholm dagen efter. Men jeg kommer også til at mangle den på Sjælland, for når den ikke kommer hertil, kan den heller ikke kommer tilbage igen. Så det gør, at vores omkostninger til materiel stiger kraftigt, forklarer afdelingsdirektøren.
– Rent tidsmæssigt skubber vi hele tiden en pukkel foran os. En trailer, der står over, vil vi prioritere op, men så er der bare noget andet, der bliver stående. Så det er et konstant puslespil og prioritering af, hvem der skal og ikke skal have varer.