Ovre vil de have en Tesla – her er de fleste glade for en Toyota

Ovre vil de have en Tesla – her er de fleste glade for en Toyota
Jim Maar er indehaver af Midtbornholms Auto. Her sælger han både elbiler, hybridbiler og helt gammeldags biler, der kører på benzin og dielsel. Artkivfoto: Jacob Jepsen
NYHED | ABONNENT | 3. NOV 2023 • 11:00
NYHED | ABONNENT
3. NOV 2023 • 11:00

Danskerne svigter de gode gamle bilmærker - men ikke på Bornholm. Her vil man vide, hvad man får, mener Jim Maar, som er indehaver af Midtbornholms Auto.

For nylig gennemgik Børsen indregistreringstallene fra De Danske Bilimportører, og de fandt ud af, at det er gået nedad bakke for de 10 største bilmærker herhjemme i løbet af de sidste 10 år, og det bedste bud på den rutsjetur er, at de gode gamle bilmærker bliver klemt i den elektriske omstilling.

Da Tidende imidlertid ringer til Jim Maar, som er indehaver af øens autoriserede Toyota-forhandler, Midtbornholms Auto, kan han imidlertid berolige med, at der skal lidt mere til, før den grønne omstilling begynder at klemme til hos ham.

– Vores kørselsmønster på Bornholm er helt anderledes end i resten af landet. Der er mange mennesker, der måske skal køre 100 kilometer på arbejde og 100 kilometer hjem igen, men det er der ingen, der skal på Bornholm. Det er højst en 30-40 kilometer, man skal køre, så det er et andet behov, forklarer han.

Han påpeger, at der heller blev solgt særlig mange dielselbiler på Bornholm, dengang de virkelig hittede i resten af Danmark. Her dækker de mindre biler fortsat rigelig fint bornholmernes behov, og så er det faktisk et helt perfekt sted at have en elbil. Ikke desto mindre mener Jim Maar, at andelen af kørende elbiler på Bornholm er mindre end landsgennemsnittet, og han har også et gæt på hvorfor.

– Kunderne plejer at give udtryk for, at de er usikre på, om en elbil kan tage dem hele vejen til Jylland, hvis de eksempelvis har børn eller børnebørn der. De ved, hvor der er tankstationer, men de ved ikke, hvor der er en ladestander, forklarer han.

– Og mange har vænnet sig til at køre turen i ét stræk, og det er de ikke sikre på, at elbilen kan. Og hvad så hvis man ikke når færgen hjem, fordi der er kø ved ladestanderen, spørger han retorisk.

Han mener desuden, at bornholmerne af natur er mere tilbageholdende og lige ser tingene an, inden de begynder at købe ny teknologi.

– De fleste køber stadig en benzinbil, for det ved de hvad er, og det er sådan de altid har gjort. Så vil de gerne lige vente nogle år, og se hvad der sker med de der elbiler, griner han.

Ikke nervøs for Tesla

Han gætter på, at en anden begrænsning for bornholmerne også er, at der kun er tre bilhuse på Bornholm, så hvis man vil have den garanti og service der følger med et bilkøb i baghaven, så må man vælge om man vil købe Toyota, VW eller en af de seks mærker, der er i Bilhuset.

Så selvom Tesla ifølge Børsen er det mest solgte bilmærke i år med en markedsandel på 12,1 procent, så er det ikke noget, der bekymrer Jim Maar synderligt.

– Hvis man køber en ny Tesla, så er service de første tre år med i prisen, og der kommer jo en garanti med - men den kan man ikke få her på øen, fordi der ikke er en autoriseret forhandler, så man skal enten betale eller over på den anden side af vandet. Derfor er der mange der vælger den fra til fordel for et af de mærker, hvor du ikke skal så langt for at bruge garantien, forklarer han.

– Men der er også nogen, der er fuldstændig ligeglade. Der bliver også solgt Tesla på Bornholm, og så ved folk godt, at de skal over på den anden side, hvis der er noget.

Han oplever også, at flere af de kunder der henvender sig med forespørgsel på en elbil, helst ikke vil have en ladestander derhjemme.

– Så plejer jeg at sige, at så synes jeg, de skal finde en anden løsning - eksempelvis en hybridbil, som jo også er en mere mere miljøvenlig løsning, men den lader, mens den kører, fortæller han.

Og selvom Jim Maar gerne sælger både hybridbiler, elbiler og meget gerne også brintbiler og hvad han ellers kan støve op af grønne løsninger, så gætter han på, at det også kræver at teknologien er kommet så langt, at de såkaldt grønne biler kan fungere i hverdagen for de aktive mennesker, der bor på landet.

– Jeg har aldrig set en elbil, der kan trække 3500 kilo. Men der er mange på Bornholm, der måske har hest og skal kunne køre med en hestetrailer, eller skal kunne trække en bådtrailer, og på den måde har man nok lidt mere at bruge sit træk til, end man har, hvis man bor på anden sal i København, gætter han.

Han understreger dog, at han ikke har en konkret viden om det, men kun gisner ud fra det, han hører sine kunder efterspørge.

Han vil ikke udelukke, at Bornholm kan være lidt bagefter i forhold til resten af landet, og at man kommer til at se en større efterspørgsel på elbiler fremadrettet. Så er han klar med et sortiment af den slags biler, der er bud efter.

– For mig betyder det ikke så meget, om det er en elbil eller en benzinbil, hvis kunden kommer herfra med den bil, der passer bedst til deres behov.

Elbilsalg fordoblet
Tal fra De Danske Bilimportører viser, at der på landsplan blev indregistreret 13.233 nye biler i oktober.

Det er 22 procent mere end i samme måned sidste år, og dermed er der fremgang for tiende måned i træk efter et sløjt 2022.

Det er særligt i kategorien elbiler, at væksten kan mærkes. Antalsmæssigt ligger oktobersalget af eldrevne biler dobbelt så højt som sidste år, og elbilerne udgjorde 47 procent af de solgte biler.



Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT