Ny melding: Bussen kan køre før tid

En sætning, der skrevet ind i den nyeste version af BATs køreplaner, får Bornholms Passagerforenings formand op af stolen.
Rønne Havn: 6.14. Aakirkeby Terminal: 6.46. Bodilsker ovf. kirken: 7.00.
Tidspunkterne fremgår af køreplanen for BATs busrute 5 på hverdage, og de fortæller, hvornår bussen kører fra de forskellige stoppesteder.
Men som noget nyt står der nederst på hver side af køreplanen, at passagerer faktisk kan risikere, at bussen allerede er kørt fra stoppestederne på det tidspunkt.
"Vær opmærksom på at bussen kan køre op til to minutter før planlagte afgangstid," lyder det i BATs køreplaner, der senest er opdateret den 1. september i år.
Da Tidende ringer til Bornholms Passagerforenings formand, Torsten Sletskov, tirsdag formiddag, har BAT endnu ikke svaret på, hvorfor sætningen er skrevet ind i køreplanerne. Torsten Sletskov er da heller ikke til megen hjælp i opklaringen af det specifikke spørgsmål.
– Det aner jeg ikke. Jeg er helt målløs.
Kan der være et godt argument?
– Nej, det kan jeg ikke se. Det er nu engang sådan, at chaufførerne holder ind og venter, hvis de er for tidligt på den. De tider, der er nævnt i BATs køreplan, skal passe, siger Torsten Sletskov.
Handler om rejsegaranti
Han er, som det måske fremgår af udtalelsen herover, ikke klar over, at forbeholdet er tilføjet i køreplanerne.
– Det kommer som et chok, at du fortæller mig det. Det har jeg aldrig nogensinde set noget sted før. Det duer jo ikke, siger Torsten Sletskov, der tilføjer:
– Det er noget, jeg bliver nødt til at reagere på og snakke med Niels (Rasmussen, trafikchef, red.) om. Vi har BAT-brugerrådsmøde den 2. oktober, og der er jeg nødt til at spørge, hvad det her er for noget.
Hvorfor er det et problem, at bussen kan køre op til to minutter før planlagt afgangstid?
– Når man kigger i en køreplan, så er den afgangstid, der står i køreplanen, det tidligste tidspunkt, og det har det altid været. Bussen må ikke afgå før tid. Det er jo et skred, det her, siger en fortørnet Torsten Sletskov.
Det er først efter, Tidende har interviewet passagerforeningsformanden, at BATs trafikchef, Niels Rasmussen, midt på dagen vender tilbage med en forklaring i en mail.
"Årsagen til at vi har lagt denne servicemeddelelse på vores hjemmeside er, fordi det reelt er linket op på vores rejsegaranti, hvor vores kunder har ret til rejsegaranti, hvis bussen kører mere end to minutter før tid og er mere end 20 minutter forsinket," skriver Niels Rasmussen i en mail.
Bussen kan køre før tid
Det handler om at give en servicemeddelelse til kunderne, hvor BAT anbefaler at komme i god tid, så man er sikker på at komme med bussen, lyder det videre i mailen.
"Som udgangspunkt kan vores kunder regne med køreplanernes tider, men der vil være nogle få situationer, hvor der kan opstå afvigelser i busdriften. For eksempel ved forsinkelser, vejarbejde, mange kunder - herunder barnevogne og dårlig gående med rollator, som skal med ombord," skriver Niels Rasmussen, der også kommer ind på det modsatte tilfælde, som artiklen her egentlig handler om:
"Hvis bussen kører før tid, kan det skyldes det modsatte, at der er meget få kunder, og bussen derved kører lidt før tid, men her har BAT-chaufføren et ansvar for at tilpasse sin køretider med køreplanerne, så vidt det er muligt," oplyser Niels Rasmussen.
Han forklarer også, at alle ruter er prøvekørt, inden de sættes på rutenettet. Derfor passer køretiderne mellem stoppestederne ved normal kørsel som udgangspunkt, lyder forklaringen.
Køreplanen skal gælde
Denne skriftlige forklaring har Bornholms Passagerforenings formand også fået. Torsten Sletskov fortæller, efter at have læst den, at han i mellemtiden også har talt i telefon med BATs trafikchef om sagen.
– Det er selvfølgelig noget, vi kommer ind på til BAT-brugerrådsmødet i næste uge, hvor vi tager det her op.
Hvad tænker du, efter at have læst svaret i forhold til det, du sagde tidligere i dag. Er du tilfreds?
– Både og. Jeg mener, at den tid, der står i køreplanen, er den, man går ud fra. I få tilfælde kan der ske det, at bussen måske kommer en anelse før tid. Men det er så ikke meningen, siger Torsten Sletskov, der tilføjer:
– Jeg tror, der skal informeres på en anden måde, og det er dét, vi skal snakke om til brugerrådsmødet.
Informeres om hvad?
– Om rejsegarantien. Den dækker åbenbart ikke, hvis bussen kører op til to minutter før tid. Der skal appelleres til, at folk kommer et par minutter før - og det skal stå under generelle oplysninger, vil jeg mene, siger passagerforeningsformanden.
– Udgangspunktet er som altid, at tiden i køreplanen er den, der gælder. Det holder jeg fast i. Men jeg er opmærksom på, at der er noget med rejsegarantien, så det kan anbefales, at man er der et par minutter før. Der er jeg så blevet det klogere i dag.
BAT skriver på sin hjemmeside, at trafikselskabet accepterer, at chaufføren kører op til to minutter før den planlagte afgangstid.
"Vi anbefaler derfor, at du er ved stoppestedet mindst fire minutter før planlagte køretid," fremgår det af BATs hjemmeside.
Godt nyt til tre foreninger
SPONSOREREDE MEDDELELSER

Ejn sokkabajnt
Kan siges til en dreng, der render rundt på strømpefødder. På tilsvarende vis kan en pige kaldes for ‘en sokkabajnta’.
OM BORNHOLMS TIDENDE
LÆS AVISEN DIGITALT
Læs avisen på din computer
Download app til Apple
Download app til Android
Ansvarshavende chefredaktør: Kristoffer Gravgaard.
Bornholms Tidende, Nørregade 11-19, 3700 Rønne.
Hovednummer: 56903000. Redaktion: 56903081. CVR nr: 35244115
© Bornholms Tidende Tekst, grafik, billeder, video, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. Bornholms Tidende forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indhold med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11b og DSM-direktivets artikel 4".
Generelle handelsbetingelser | Cookie- og Privatlivspolitik | Cookiedeklaration