– Jeg håber jo, hvis man skal med bussen, at man er klar de to minutter, før den kommer. Det er vel ikke alle stoppesteder, man skal stoppe ved, hvis der ikke er kunder? To minutter virker til at være et okay vindue, siger Søren Schow.
Hvordan kan man så regne med køreplanen, hvis bussen må køre op til to minutter før planlagt afgangstid?
– Det kan man, for hvis der står .45, så møder du bare op .43 - så er du på den sikre side. Vi har det mange andre steder, og to minutter er virkelig ikke meget. Så et eller andet sted kan jeg godt se, når man kører bussen, at man ikke skal stoppe og og vente to minutter, hvis det ikke er nødvendigt, fordi der er gang i bussen: "Der står ikke nogen og venter, så vi fortsætter bare," lyder det fra løsgængeren,
Søren Schow foreslår i stedet, at man kunne have en app på telefonen, hvor man kan følge bussens position i realtid.
– Jeg ved ikke, om de har den app, så man kan følge bussen. Da min datter gik i skole for nogle år siden, fulgte hun med på telefonen om, hvornår bussen var på vej, siger løsgængeren, der afslutningsvis sammenfatter sin holdning med ordene:
– To minutter - det er fair.
BAT: Handler om rejsegaranti
Tidende har onsdag stillet tre opfølgende spørgsmål til BAT:
1. Hvordan kan det faktum, at der er meget få kunder, retfærdiggøre at bussen kører før tid?