Politiker om ordlyd i busplan: Det er mærkværdigt

Politiker om ordlyd i busplan: Det er mærkværdigt
– Bussen kan vel ikke som udgangspunkt være foran, mener Mark Palmquist. Arkivfoto: Jacob Jepsen
TRAFIK | Onsdag 25. september 2024 • 15:30
TRAFIK | Onsdag 25. september 2024 • 15:30

Kommunalpolitikeren Mark Palmquist kalder det mærkværdigt, at det i BATs nyreviderede køreplan fremgår, at bussen kan køre op til to minutter før planlagt afgangstid. Søren Schow mener dog, at to minutter er fair.

– Det synes jeg er mærkværdigt.

Sådan lyder reaktionen fra det konservative kommunalbestyrelsesmedlem Mark Palmquist til historien om en bemærkning i BATs seneste køreplan.

I køreplanen for regionalruterne og bybussen står der, at passagererne skal være opmærksomme på, at bussen kan køre op til to minutter før planlagt afgangstid. Men det forbehold forstår Mark Palmquist ikke.

– I min optik er det tidspunkt, der står i køreplanen afgangstidspunktet. Det kan godt være, bussen kommer to-tre-fire minutter før, men afgangstiden er jo den tid, hvor bussen tidligst kan afgå. Læg mærke til, at jeg siger tidligst, for bussen kan jo til enhver tid være forsinket - men bussen kan vel ikke som udgangspunkt være foran, siger Mark Palmquist.

Et punkt på dagsordenen

Han sidder som en af fem politikere i Natur-, miljø- og planudvalget, som onsdag eftermiddag holder møde, hvor sagen bliver bragt op af Mark Palmquist.

– Jeg vil spørge, hvorfor vi - eller BATs rådgivende bestyrelse - ikke, som det mindste, er orienterede. For det andet ønsker jeg en drøftelse i udvalget om de andre udvalgsmedlemmers holdning til det her, så vi kan få en dialog om det, siger Mark Palmquist.

Burde udvalget være orienteret om, at man skrev det ind i køreplanen?

– Beslutningen ligger som udgangspunkt nok på embedsmandsniveau. Men det er en mærkværdig og underlig beskrivelse, og jeg kan ikke lige se, hvad argumentet er for, at bussen kører for tid, selvom jeg læste, hvad Niels (Rasmussen, trafikchef i BAT, red.) har oplyst.

BATs trafikchef, Niels Rasmussen, kaldte i onsdagens Tidende bemærkningen i køreplanen for en servicemeddelelse til passagererne om, at de er omfattet af rejsegarantireglerne, hvis bussen kører mere end to minutter før tid og er mere end 20 minutter forsinket. Samtidig understregede trafikchefen, at passagererne som udgangspunkt kan regne med køreplanernes tider, men at der vil være nogle få situationer, hvor der kan opstå afvigelser i busdriften.

"For eksempel ved forsinkelser, vejarbejde, mange kunder - herunder barnevogne og dårlig gående med rollator, som skal med ombord. Hvis bussen kører før tid, kan det skyldes det modsatte, at der er meget få kunder, og bussen derved kører lidt før tid, men her har BAT-chaufføren et ansvar for at tilpasse sine køretider med køreplanerne, så vidt det er muligt," oplyste Niels Rasmussen i en mail.



– Det er vel ikke alle stoppesteder, man skal stoppe ved, hvis der ikke er kunder? To minutter virker til at være et okay vindue, siger Søren Schow. Arkivfoto: Jacob Jepsen

 

'To minutter - det er fair'

Samtidig står der på BATs hjemmeside, at BAT accepterer, at chaufførerne kører op til to minutter før planlagt køretid.

Men Mark Palmquist giver ikke meget for Niels Rasmussens argumentation.

– I min optik kan det ikke være et argument, at fordi der er få kunder, så kører vi, når det passer os. Står der, at den skal køre klokken 14.23, så er det klokken 14.23. Så er det ligegyldigt, om der sidder én eller 100 ved stoppestedet. Så må chaufføren jo stoppe og vente på, at afgangstiden er der. Ellers kan vi jo lige så godt droppe køreplanen og sige, at bussen kommer "sådan cirka," lyder det fra Mark Palmquist.

Helt omvendt har løsgænger Søren Schow det. Han er også medlem af det politiske natur-, miljø- og planudvalg og mener ikke, at to minutter er meget.

– Jeg håber jo, hvis man skal med bussen, at man er klar de to minutter, før den kommer. Det er vel ikke alle stoppesteder, man skal stoppe ved, hvis der ikke er kunder? To minutter virker til at være et okay vindue, siger Søren Schow.

Hvordan kan man så regne med køreplanen, hvis bussen må køre op til to minutter før planlagt afgangstid?

– Det kan man, for hvis der står .45, så møder du bare op .43 - så er du på den sikre side. Vi har det mange andre steder, og to minutter er virkelig ikke meget. Så et eller andet sted kan jeg godt se, når man kører bussen, at man ikke skal stoppe og og vente to minutter, hvis det ikke er nødvendigt, fordi der er gang i bussen: "Der står ikke nogen og venter, så vi fortsætter bare," lyder det fra løsgængeren,

Søren Schow foreslår i stedet, at man kunne have en app på telefonen, hvor man kan følge bussens position i realtid.

– Jeg ved ikke, om de har den app, så man kan følge bussen. Da min datter gik i skole for nogle år siden, fulgte hun med på telefonen om, hvornår bussen var på vej, siger løsgængeren, der afslutningsvis sammenfatter sin holdning med ordene:

– To minutter - det er fair.

BAT: Handler om rejsegaranti

Tidende har onsdag stillet tre opfølgende spørgsmål til BAT:

1. Hvordan kan det faktum, at der er meget få kunder, retfærdiggøre at bussen kører før tid?

2. Hvordan kan BAT være sikker på, at der ikke er kunder, der møder op for eksempel ét minut før planlagt afgangstid, hvis bussen kører to minutter før planlagt afgangstid?

3. Hvad er årsagen til, at servicemeddelelsen er blevet sat i den elektroniske køreplan på BATs hjemmeside – og på hjemmesiden i undermenuen ’køreplantider’ netop nu?

BATs trafikchef, Niels Rasmussen, har ikke svaret på spørgsmålene enkeltvist, men i stedet sendt ét samlet svar:

– Det handler i bund og grund om en servicemeddelelse ift. vores kunder op i mod rejsegarantien. Det vil sige, at kører bussen mere end 2 minutter før tid, så gælder rejsegarantien i lighed med mere end 20 minutters forsinkelse.

– Som udgangspunkt følger buschaufførerne de aftalte køretider, så alle kan regne med køretiderne jf. køreplanerne, men som du sikkert ved, så kan der ske afvigelser, og det er her, vi laver en forventningsafstemning til alle vores kunder ift. rejsegarantien – længere er den ikke.

– Årsagen til at vi har tydeliggjort rejsegarantireglerne på vores hjemmeside, er gjort ud fra, at der ikke er tvivl om, hvornår rejsegarantien gælder og vores kunder kan klage og evt. få erstatning for deres rejse.

– Sidst men ikke mindst så er der egentlig bare tale om et budskab til vores kunder om at komme i god tid, så man er sikker på at komme med bussen.



Kommunalpolitikeren Mark Palmquist (K) kalder det mærkværdigt, at det i BATs nyreviderede køreplan fremgår, at bussen kan køre op til to minutter før planlagt afgangstid. Søren Schow (løsgænger) mener dog, at to minutter er fair. Foto: William Sonne Kaalø

 

 



BATs trafikchef, Niels Rasmussen. Foto: Marine Gastineau

FÅ ABONNEMENT