– Den ene af busserne kører primært som bybus, men de resterende fem kører på landevejen mellem byerne, hvor der især er folk, der gerne vil medbringe deres cykler, siger han og fortæller, at trafikselskabet i alt råder over 30 busser, der kører på landevejene, og hvor problematikken især kan opstå.
BAT-busserne er normalt indrettet, så de har et flexareal, hvor der er plads til barnevogne, kørestole, klapvogne og cykler.
– Men det viste sig så med de nye busser, at en cykel bliver betragtet som bagage eller lignende, mens de andre ting – barnevogne og så videre – betragtes som noget, du har med på rejsen. Nødudgangen i bussen ligger også i flexareal, og den må ikke spærres af bagage, så derfor oplevede vi lige pludselig, at nogle af vores chauffører fik bøder af færdselspolitiet, hvis de havde tilladt, at der stod cykler i flexareal ved nødudgangen, siger trafikchefen.
Hvad er specielt ved de seks busser, I senest har leaset?