BAT-busserne er normalt indrettet, så de har et flexareal, hvor der er plads til barnevogne, kørestole, klapvogne og cykler.
– Men det viste sig så med de nye busser, at en cykel bliver betragtet som bagage eller lignende, mens de andre ting – barnevogne og så videre – betragtes som noget, du har med på rejsen. Nødudgangen i bussen ligger også i flexareal, og den må ikke spærres af bagage, så derfor oplevede vi lige pludselig, at nogle af vores chauffører fik bøder af færdselspolitiet, hvis de havde tilladt, at der stod cykler i flexareal ved nødudgangen, siger trafikchefen.
Hvad er specielt ved de seks busser, I senest har leaset?
– Afhængigt af, hvor stor sådan en bus er, skal der være X antal nødudgange, som kan være placeret forskellige steder i bussen. I vores nye busser er den placeret ved flexarealet. Og står der så en cykel der, vurderer man, at den blokerer nødudgangen, siger Kim Kock-Hansen.
– Havde det i stedet været en kørestol eller en barnevogn, ville det bare være betragtet som noget, passageren havde med på rejsen – og så var nødudgangen altså ikke blokeret af bagage.