Nu bliver BAT-problem løst – tag cyklen med i bussen

Nu bliver BAT-problem løst – tag cyklen med i bussen
Ved at flytte nødudgangen til et vindue, er det nu muligt at tage cykler med i alle BAT's busser. Arkivfoto
NYHED | ABONNENT | 16. AUG 2022 • 15:30
NYHED | ABONNENT
16. AUG 2022 • 15:30

BAT regner med i denne uge også at kunne have cykler med i de senest leasede busser.

 

Siden slutningen af sidste år har BAT – og ikke mindst de passagerer, som har ønsket at medbringe deres cykel i bussen – haft et problem. Men nu tegner det til, at problemet bliver løst i indeværende uge, fortæller Kim Kock-Hansen, trafikchef i BAT.

Han oplyser, at trafikselskabet i 2021 leasede seks busser, som det viste sig ikke kunne medbringe cykler.

– Den ene af busserne kører primært som bybus, men de resterende fem kører på landevejen mellem byerne, hvor der især er folk, der gerne vil medbringe deres cykler, siger han og fortæller, at trafikselskabet i alt råder over 30 busser, der kører på landevejene, og hvor problematikken især kan opstå.

BAT-busserne er normalt indrettet, så de har et flexareal, hvor der er plads til barnevogne, kørestole, klapvogne og cykler.

– Men det viste sig så med de nye busser, at en cykel bliver betragtet som bagage eller lignende, mens de andre ting – barnevogne og så videre – betragtes som noget, du har med på rejsen. Nødudgangen i bussen ligger også i flexareal, og den må ikke spærres af bagage, så derfor oplevede vi lige pludselig, at nogle af vores chauffører fik bøder af færdselspolitiet, hvis de havde tilladt, at der stod cykler i flexareal ved nødudgangen, siger trafikchefen.

Hvad er specielt ved de seks busser, I senest har leaset?

– Afhængigt af, hvor stor sådan en bus er, skal der være X antal nødudgange, som kan være placeret forskellige steder i bussen. I vores nye busser er den placeret ved flexarealet. Og står der så en cykel der, vurderer man, at den blokerer nødudgangen, siger Kim Kock-Hansen.

– Havde det i stedet været en kørestol eller en barnevogn, ville det bare være betragtet som noget, passageren havde med på rejsen – og så var nødudgangen altså ikke blokeret af bagage.

Ændre status

Kim Kock-Hansen fortæller, at BAT forsøgte at få ændret cyklernes status ved at bede Trafikstyrelsen tolke problemstillingen på en anden måde.

– Vi ville flytte nødudgangene, men fik i første omgang et nej, men vi fandt ud af, at andre trafikselskaber godt kunne flytte deres nødudgange, så vi spurgte, hvorfor vi ikke måtte, når andre kunne? Og nu har vi fået lov til at flytte nødudgangen til et vindue. Det skal så have en vis størrelse, men vi har målt efter, og det er stort nok til, at vi lovligt kan flytte nødudgangen dertil, siger trafikchefen.

– Vi har fået tilladelse til det, og det er skrevet ind i kontrakten. På den baggrund håber vi på og regner med, at vi i løbet af indeværende uge får flyttet nødudgangene i busserne, og så kan vi igen tage cykler med i alle busser.

Der er dog et men:

– Det sker jo stadig, at vi må sige nej til cykler, hvis en bus er fuld af passagerer, eller der står noget andet i flexområdet, som gør, at der ikke er plads til at få en cykel med. Men som udgangspunkt burde vi fra denne uge i det mindste have mulighed for at tage cykler med i alle vores busser, siger Kim Kock-Hansen og tilføjer:

– Vi har været virkelig kede af den situation, der har været, for vi ser jo den kollektive trafik som en del af Bornholms samlede trafikpakke, og derfor er det også vigtigt, at man kan have sin cykel med som en del af rejsen.