Kæmpe kovending i bussag

Kæmpe kovending i bussag
BAT har hele sommeren kæmpet med cykelreglerne i selskabets nye busser. Arkivfoto: Jacob Jepsen
NYHED | ABONNENT | 18. AUG 2022 • 10:30
Tommy Kaas
Digital chef
NYHED | ABONNENT
18. AUG 2022 • 10:30

BAT har hele sommeren skullet slås med reglerne for cykler i busselskabets nyleasede busser. En ny melding afslører, at hele forløbet tilsyneladende kunne have været undgået.


Det har været en travl sommer for det kommunale busselskab BAT. Ledelse og chauffører har skullet holde styr på den daglige trafik tilsat et stort antal turister, og sideløbende har de så skullet slås med en sag, hvor der er blevet udstedt bøder for ulovligt medbragte cykler. Det har blandt andet haft den konsekvens, at chaufførerne har måttet efterlade passagerer ude i sommerlandet.

Sagen har ifølge BAT været i gang siden maj måned. BAT har leaset seks nye busser, og i dem har cykler haft status af bagage, hvilket har betydet, at de ikke må spærre en nødudgang. Det må eksempelvis en klapvogn eller en barnevogn gerne, fordi de ikke har status af bagage.

BAT har forhørt sig hos Trafikstyrelsen for at finde svar på, hvad løsningen på problemet skulle være. Indtil onsdag så det ud til, at problemet skulle løses ved, at man flyttede nødudgangen fra døren til et vindue. Så det har man gjort.

Men onsdag kom der så en ny melding fra Trafikstyrelsen: Det er nemlig alligevel ikke sådan, at cykler har status af bagage, hvilket altså groft sagt vil sige, at hele sagen har været overflødig.

Trafikchef Kim Kock-Hansen ærgrer sig over forløbet og det bøvl, man har haft gennem sommeren, men glæder sig over, at der nu er styr på sagen.

– Havde vi fået svaret fra styrelsen noget tidligere, havde vi ikke behøvet at flytte vores nødudgange, siger han til Tidende.

Heldigvis – indskyder han – er det ikke en stor manøvre at flytte en nødudgang.

– Man flytter nogle klistermærker og en nødhammer, og så skal man sørge for at skrive det ind til chaufførerne, så det har ikke været den store operation, konstaterer Kim Kock-Hansen.