Vil ministeren redegøre for, hvorvidt Molslinjen har levet op til udbudskravene for sejladsen Rønne-Ystad for så vidt angår for eksempel., at færgerne skulle være tilstrækkeligt sødygtige, og at den udbudte overfartstid på 80 minutter skulle overholdes?
Og vil ministeren redegøre for, hvilke konsekvenser der har været angående de krav, som Molslinjen eventuelt ikke har opfyldt? Som kontekst henvises til materiale fra deputation fra Gråhundbus vedrørende konkurrence på buskørsel.
• Svar:
Transportministeriet udfører løbende kontraktopfølgning med Molslinjens færgebetjening af Bornholm. Dette indebærer blandt andet, at der kvartalsvis afholdes møder mellem Transportministeriet og Molslinjen om besejlingen, og at ministeriet kvartalsvis opgør bod på baggrund af rettidighedsrapporter for det pågældende kvartal. Hvis Molslinjen ikke overholder kontraktens bestemmelser, følger ministeriet således op over for rederiet.
Der blev i 2019 foretaget en undersøgelse af de anvendte færgers sødygtighed. I forlængelse heraf blev der i efteråret 2019 indgået en aftale mellem Transportministeriet og Molslinjen om, at Express 1 fik påmonteret en såkaldt T-foil, og at Express 1 udskiftes med en helt nye hurtigfærge, Express 5. Indsættelsen af Express 5 forventes at finde sted primo 2023.