Hvis vi vender blikket mod planerne om den grønne indenrigsrute, som I lægger op til skal i udbud i 2025: Når flyselskaberne skal byde ind, bør man så vægte lokale hensyn højt? For eksempel flyver Alsie Express på ruten Sønderborg-København som deres primære rute – og derfor kan det jo betyde meget for virksomheden, hvis nu DAT eller et andet selskab byder og vinder ruten?
– Jeg kan jo ikke som minister pege på, hvem der skal have den her rute. Jeg må slet ikke tildele den. Den skal i udbud – det er der EU-lovgivning om.
Nej, men det er heller ikke det, jeg spørger om…
– Lovgivningen er sådan, at man byder ind på dem – ligesom i dag. Så dem, der vil byde ind på Sønderborg-ruten, kan bare gøre det. Hele pointen med den grønne indenrigsflyvning er, at de selskaber, der flyver i dag, skal friholdes fra ekstra omkostninger ved at flyve grønt. Vi kommer til at styrke indenrigsflyvningerne i Danmark – selvom det fremstår, som om vi svækker dem. Vi får udenrigspassagererne til at betale for, at indenrigspassagererne kan flyve grønt. Dermed bliver det mere legitimt at flyve, og det kommer til at have en eller anden form for værdi for selskaberne. Det er jo også derfor, at flyselskaber efter konferencen kom og trykkede mig i hånden og sagde: Det her er genialt, det er en billig pris for, at vi kan bryste os af at være 100 procent grønne. Der er en grund til, at flyselskaberne planter træer og køber certifikater for at kompensere for deres CO2. Det er fordi, det betyder noget at være grønne. Her siger vi – og det er et tænkt eksempel: I har en pris på x antal kroner for en liter brændstof. Hvis det skal være 100 procent grønt, hvilket er et krav, er der en merpris for det. Den merpris vil vi gerne dække ind med statslige midler. Det skal ikke pålægges flyselskabet – med mindre de vil gøre det af fri vilje, hvis de ser en konkurrencefordel i det. Alle de milliarder, vi kommer til at bruge, bliver brugt på at dække det ind, og dermed til sidst reducere de 100.000 tons CO2, som indenrigsflyvningen udleder. Det betyder, at det bliver meget mere okay og fair i folks optik at tage flyet i stedet for bussen.
Er det rigtigt, at I ikke har inddraget branchen i den forbindelse?
– Vi har da haft brancheinddragelse og så videre. Men hvis du spørger til, om jeg har taget fat i DAT for at indrette en flyafgift, så er svaret nej. Spørger du, om jeg har PostNord inde til bordet for at indrette vores generelle postlovgivning, så er svaret nej. Vi sidder aldrig med enkeltvirksomheder inde ved bordet, når vi udarbejder politikker. Men selvfølgelig har vi inddraget branchen, og det er også derfor, som man kunne høre på konferencen, at modstanden er, at der skal prioriteres en ældrecheck – det er sådan set ikke den generelle indretning af luftfartsdelen. Den, synes man, er ret intelligent.
Et Danmark i balance
Hvorfor mener du ikke, at ordningen med sociale rabatter skal genindføres?