– Jesper Rungholm vil gerne have, at jeg øremærker midler til DAT. Det har han foreslået flere gange. Det kommer jeg ikke til at gøre. Han har for eksempel foreslået PSO-flyvninger – og det er et ønske om, at jeg skal øremærke midler til det enkelte luftfartsselskab. Men det er bare ikke sådan, vi driver luftfartsselskaber i Danmark. Vi driver det på den måde, at vi øremærker midler til lufthavnene, som så forhandler med selskaberne. Jeg skal ikke diktere, om det er DAT, der skal flyve til Bornholm. Det er det jo nu – men der er også andre steder, hvor man har skiftet luftfartsoperatør. Så når du spørger, hvordan vi styrker de regionale lufthavne i Danmark, gør vi det ved at lave en massiv satsning på indenrigsflyvning. Vi hælder jo millioner af kroner i indenrigsluftfarten nu. Det er stort set alle penge i den her flyafgift, der kommer til at gå til indenrigsluftfarten. Når vi taler om de massive investeringer, der laves, er det i Esbjerg, Sønderborg og Karup, hvor vi siger, det er nogle afgørende, vigtige lufthavne, som skal styrkes. Bornholm er så den, der bliver styrket allermest. Jesper Rungholm har bedt om at få 200 kroner oven i billetten – svarende til færgen. Det har vi ikke kunnet gøre, for vi har ikke det princip, at vi finansierer enkelte luftfartsselskaber, men jeg har givet, hvad der svarer til 200 kroner per passager til lufthavnen.
Penge ikke øremærket
Og du mener, at den ekstra finansiering til Bornholms Lufthavn kommer flyselskabet – i det her tilfælde DAT – til gode?
– Bornholms Lufthavn kommer jo ikke til at investere i færgeruten til Køge eller Ystad. Så ja, det skal jo bruges inden for luftfarten. Men spørgsmålet er, om man lokalt bedst ved, hvordan man skal bruge pengene – eller om jeg skal sidde og drive det. Der siger jeg: Det ved man bedst lokalt.
Giver I pengene øremærket til et bestemt formål i lufthavnen – eller kan de bruge dem til, hvad de vil?