Grøn omstilling på Kattegat-ruter får betydning for bornholmsk færgedrift

Grøn omstilling på Kattegat-ruter får betydning for bornholmsk færgedrift
Der kommer stadig røg op af skorstenen på Bornholmslinjens færger. Her er det Express 1. Arkivfoto: Jens-Erik Larsen
NYHED | ABONNENT | 18. JUN 2024 • 15:30
NYHED | ABONNENT
18. JUN 2024 • 15:30

I årene 2027/2028 er Molslinjen klar til at sejle på strøm på ruterne mellem Jylland og Sjælland. Det er et projekt, der får betydning for, hvad der kan lade sig gøre på de bornholmske ruter, når det nuværende færgeudbud udløber i 2030.

Til september har Bornholmslinjen været operatør på færgeruterne fra og til Bornholm i seks år, og rederiet vil på det tidspunkt være halvvejs i kontraktperioden, som løber frem til 2030.

Men hvad skal der ske med det næste færgeudbud? Selvom rederiets pr- og kommunikationschef, Jesper Maack, godt ved, det er en smule tidligt at begynde at tale om, så kan man jo godt tage hul på debatten, mener han.

Molslinjen er på nuværende tidspunkt ikke i gang med at gøre klar til en ny udbudsrunde, men man arbejder på rederiets rute mellem Jylland og Sjælland på noget, der får betydning for Bornholm på sigt, mener Jesper Maack.

– Det, vi arbejder med, som også får betydning for Bornholm, er den grønne omstilling på Kattegat. Der kommer vi til at sejle på strøm i 2027/2028, siger han og tilføjer:

– Dét projekt, der i øvrigt er verdens største inden for færger nogensinde, kommer til at danne skole for, hvad der efter 2030 kan lade sig gøre på Bornholm.

 

 


På nær tekniske detaljer bliver elfærgerne til Alslinjen og Samsølinjen ens. Illustration: Molslinjen

 

'En kæmpe opgave'

Men om der er elfærger på vej til de bornholmske ruter mellem Bornholm og fastlandet er endnu svært at sige. Sejladsen på ruterne - undtaget den til Sassnitz - foregår på statslige kontraktvilkår, og derfor er spørgsmålet, hvad staten vil prioritere, når den udarbejder det næste færgeudbud, siger Jesper Maack.

– Det kommer an på, hvad der kommer til at ligge af betingelser i det næste udbud. Men CO2-afgifter og afgifter fra EU gør, at det ikke kan fortsætte på den her facon. Så vi kommer til at elektrificere Kattegat, siger pr- og kommunikationschefen, der tilføjer, at det er en kæmpe opgave.

– Det er en kæmpe ting og et kæmpe beløb, der skal investeres. Men det skal jo bare gøres.

Kan ikke bare bygge om

På Molslinjens rute mellem Aarhus og Odden og Ebeltoft og Odden sejler i dag tre hurtigfærger. Men det er Jesper Maacks umiddelbare vurdering, at der skal skaffes nye færger til den kommende el-drift på ruterne.

– Hurtigfærger er ikke bygget til, at man kan lave om på dem. Hvis du har en hurtigfærge, som den ser ud i dag, kan man ikke bare bygge den om. Der er ikke plads - alt er jo tilpasset skroget, siger Jesper Maack.

Hvis I beslutter også at sejle elektrisk på Bornholm, såfremt I vinder det kommende udbud, vil det så betyde et farvel til hurtigfærger, som vi kender dem?

– Hvordan elfærger eventuelt kan se ud i 2030 er svært at svare på, men mon ikke også overfartstiden vil være et punkt i det udbud, som Transportministeriet skal lave til den tid, lyder det fra Jesper Maack.

Molslinjen er allerede nu i gang med at bygge to elfærger til Alslinjen og Samsølinjen, hvor rederiets teknikere, ifølge pr- og kommunikationschefen, har fået en 'enorm værdifuld' viden.

– De her færger bliver væsentligt større end vores lille elfærge på Fanø. Det kommer til at sætte nye standarder for elfærger herhjemme.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT