Forslag om omvendt ensretning i Gudhjem

Forslag om omvendt ensretning i Gudhjem
I de travle måneder er trafikken i Gudhjem traditionelt ensrettet, så den kører ud ad Nørresand. Hvis den i stedet kører ind den vej, kan det lette trafiktrykket, mener rådgivningsfirma. Arkivfoto: Jens-Erik Larsen
NYHED | ABONNENT | 5. MAR 2024 • 06:48
Henrik Nielsen
Journalist
NYHED | ABONNENT
5. MAR 2024 • 06:48

Ombygning af vejkryds, ændret ensretning og dyrere betalingsparkering kan få flere til at bruge de gratis parkeringspladser i byen, mener rådgiver.


Få problemstillinger er så tilbagevendende som sommertrafikken i Gudhjem. Onsdag vender den tilbage igen, når natur-, miljø- og planudvalget endnu en gang skal drøfte trafik og parkering i den del af byen, der ligger nedenfor Helligdomsvej/Melstedvej. Ved hjælp af eksterne rådgivere har regionskommunen fået belyst problematikken på ny. Rådgiveren har også nogle forslag til, hvordan trafikpresset kan blive mindre.

Helt overordnet er målet at begrænse trafikken på Brøddegade i retning mod havnen i spidsperioder. Håbet er, at det kan få flere bilister til at anvende de gratis parkeringspladser ovenfor byen.

Et af rådgiverens forslag går ud på at ombygge krydset Brøddegade/Melstedvej/Helligdomsvej, så det bliver mere besværligt for bilister at køre ad Brøddegade ned mod havnen. En mulighed kan være at ændre på vigepligtsforholdene og geometrien ved Møllebakken og Brøddegade. Desuden kan overkørslen ændres, så der bliver større niveauforskel.

Ned ad Nørresand

I den travle tid på året er trafikken i Gudhjem ensrettet, så biler skal køre ind i byen ad Brøddegade og ud ad Nørresand. Ifølge rådgiveren kan det være en god idé at vende ensretningen om.

Indkørsel ad Nørresand og udkørsel ad Brøddegade kan betyde, at bilister fra syd vil være mere tilbøjelige til at anvende den gratis parkeringsplads syd for byen, da det vil være en omvej at køre mod havnen. Hvis der sker, vil det mindske trafikken gennem byen.

Ifølge rådgiveren kan man også begrænse trafikken ved at indføre indkørsel forbudt i Brøddegade, så kun beboer- eller ærindekørsel er tilladt. I givet fald vil det stadig være muligt at anvende parkeringspladsen ved havnen ved at køre ad Nørresand.

Betalingsparkering er også et redskab, rådgiveren nævner. Man kan øge taksterne og/eller udvide zonen for betalingsparkering. Begge dele kan få flere bilister til at søge mod de gratis parkeringspladser. Endelig foreslår rådgiveren, at man kan få flere bilister til at vælge de gratis parkeringspladser, hvis man gør dem mere synlige, for eksempel med vejvisning.

Skiltning af ledige pladser

Udover de nævnte ideer fra rådgiveren er der også fremsat et forslag om dynamisk skiltning, der viser, hvor mange ledige pladser, der er på Gudhjem Havn. Løsningen har tidligere været afprøvet i Gudhjem, men måtte ret hurtigt pilles ned igen, fordi antallet af ledige pladser på skiltene ikke svarede til det antal, man kunne finde efter kørsel ned ad Brøddegade.

Selv om teknologien er blevet bedre, er løsningen forbundet med usikkerhed, ikke mindst på grund af afstanden mellem skiltningen og parkeringen. For eksempel kan skiltet oplyse, at der er to ledige pladser, men inden man når frem til havnen, er de blevet optaget. Desuden viser erfaring, at dynamisk parkeringshenvisning sjældent har effekt på bilisters valg af parkeringsområder, da skiltene sjældent viser nul ledige pladser.

Indstillingen til natur-, miljø- og planudvalget er, at eventuelle anlægsforslag til nye trafiktiltag i Gudhjem, inklusiv dynamisk skiltning, oversendes til budgetforhandlingerne for 2025. Hvis særskilte tiltag kan finansieres indenfor budget 2024, kan de ifølge direktøren igangsættes snarest.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT