Eltaxier lader vente på sig

Eltaxier lader vente på sig
Eltaxier fra Dantaxi ved en lader i Kastrup Lufthavn. Foto: Dantaxi
NYHED | ABONNENT | 5. JUN 2024 • 05:30
NYHED | ABONNENT
5. JUN 2024 • 05:30

Der er ingen elbiler blandt taxierne på Bornholm. Der skal bedre ladefaciliteter og længere rækkevidde i elbilerne til, før det giver mening på Bornholm, lyder det fra Dantaxi Bornholms daglige leder.

"Esbjerg i front med elektriske taxier."

"På et år er antallet af el-taxier hos Danmarks største taxiselskab steget med 75 procent"

Begge er overskrifter på pressemeddelelser, Dantaxi har udgivet i løbet af det seneste års tid.

"Med over 700 el-taxier på landsplan er Dantaxi en af de førende taxiselskaber inden for grøn omstilling," står der videre om taxiselskabet i en af meddelelserne til pressen, som er udgivet for nyligt.

Men når taxivirksomheden har et stort fokus på grøn omstilling, hvorfor er der så ingen eldrevne taxier på Bornholm? Ud af de 13 faste vogne har en enkelt af dem en hybridmotor - resten af bilernes motorer kører udelukkende på fossile brændstoffer, oplyser den daglige leder af Dantaxi Bornholm, Benny Jensen.

Mens der ikke er langt mellem eltaxierne i København, er de altså ikke eksisterende på Bornholm. Det er der faktisk en god forklaring på, mener Benny Jensen.

– Vores kørselsmønster er helt anderledes. Man tror det ikke, men vi kører faktisk temmelig flere kilometer end en københavnertaxi, siger han og forklarer videre:

– Det er, fordi vi typisk hører til i Rønne. Vi kører hele tiden tilbage, når vi bliver fri ude på øen.

Bedre ladefaciliteter

I København er taxichaufførerne begunstiget af, at de kan samle nye gæster op det sted, hvor de afleverer dem, de kommer med.

– Hvis man får en tur fra hovedbanen til lufthavnen, bliver man i lufthavnen og tager så en ny tur ind til København og så videre. Derfor kører vi mange flere kilometer på Bornholm, siger han.

Og med den nuværende ladeinfrastruktur på Bornholm og rækkevidde på elbilerne, er det ikke rentabelt for vognmændene lokalt at køre elbil, lyder det fra Benny Jensen.

– Der er ingen tvivl om, at det selvfølgelig kommer. Men vi skal have bedre ladefaciliteter til rådighed og længere rækkevidde i bilerne, før det giver mening at få dem herovre, siger han.

Som eksempel nævner han situationen i forbindelse med Folkemødet, der som bekendt er nært forestående.

– Dantaxi sender hvert år nogle elbiler herover. Vi ser bare, at de ikke er så effektive som dieselbilerne, fordi de hele tiden skal lade, lyder det fra Benny Jensen.

Så I vil gerne den grønne omstilling herovre?

– Ja. Det er den vej, det går. Det er der ingen tvivl om. Men det er bare ikke økonomisk fornuftigt lige nu.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT