I samme ombæring fortalte han også, at man afventede en rapport fra Dansk Brand- og sikringsteknisk Institut (DBI), som i 2021 satte et projekt kaldet ELBAS i gang, hvor man vil skabe operationelle, konkrete anbefalinger til rederier om, hvordan man indretter brandstrategier for elbiler på færger.
Kan udlede giftstoffer
Resultatet af det projekt er nu blevet offentliggjort, og her konkluderer DBI, at "der er ikke grund til at gå i panik, hvis man befinder sig på en færge, hvor der udbryder brand i en elbil. I hvert fald ikke, hvis rederiet har forholdt sig til den nye virkelighed, hvor el- og hybridbiler med store batterier er at finde på bildækket".
Bornholmslinjens moderselskab, Molslinjen, har sammen med DFDS og Scandlines deltaget i projektet. Og selvom Jesper Maack søndag endnu ikke har nået at dykke ned i detaljerne i rapporten, så mener han, at rapporten langt henad vejen viser, at man gør det rigtige hos rederiet.
– Rapporten bekræfter os i, at det vi gør, og det beredskab, vi har, er det rigtige. Noget af det, der er virkelig vigtigt ved elbilsbrand, er den hastighed man griber ind med, og vi har jo trænet mandskab, som er der lige med det samme, fortæller kommunikationschefen.