Elbilsbrande på færger: 'Ikke grund til at gå i panik'

Elbilsbrande på færger: 'Ikke grund til at gå i panik'
Bornholmslinjen har tidligere givet udtryk for, at man har sikkerheden på plads, hvis en elbil skulle gå i brand under sejladsen. Arkivfoto: Berit Hvassum
TRAFIK | Mandag 20. februar 2023 • 05:30
TRAFIK | Mandag 20. februar 2023 • 05:30

Brande i el- eller hybridbiler på færger udgør en ny og særlig risiko. Men den kan håndteres med de rette tilføjelser til det eksisterende beredskab ombord, konkluderer sikkerhedsprojekt.

I sidste måned skrev Tidende om det norske færgerederi Havila Kystruten, der efter at have modtaget en risikoanalyse fra firmaet Proactima, havde besluttet ikke længere at medtage el- og hybriddrevne biler på deres sejladser.

– En eventuel brand i el-, hybrid- eller brintbiler vil kræve ekstern redningsindsats og kan bringe mennesker om bord og skibene i fare. Vi tager sikkerhed seriøst, og det er naturligvis en risiko, vi under ingen omstændigheder er villige til at tage, sagde administrerende direktør i Havila Kystruten, Bent Martini i den forbindelse.

Men den udmelding fik ikke Bornholmslinjen til at ændre på deres praksis, da man ifølge kommunikationschef, Jesper Maack, er overbevist om, at man har sikkerheden på plads.

– Det norske rederi skal jo stå på mål for deres egen beslutning, men det har ikke fået os til at overveje at lave et lignende forbud mod elbiler på vores færger, sagde Jesper Maack til Tidende i januar.

I samme ombæring fortalte han også, at man afventede en rapport fra Dansk Brand- og sikringsteknisk Institut (DBI), som i 2021 satte et projekt kaldet ELBAS i gang, hvor man vil skabe operationelle, konkrete anbefalinger til rederier om, hvordan man indretter brandstrategier for elbiler på færger.

Kan udlede giftstoffer

Resultatet af det projekt er nu blevet offentliggjort, og her konkluderer DBI, at "der er ikke grund til at gå i panik, hvis man befinder sig på en færge, hvor der udbryder brand i en elbil. I hvert fald ikke, hvis rederiet har forholdt sig til den nye virkelighed, hvor el- og hybridbiler med store batterier er at finde på bildækket".

Bornholmslinjens moderselskab, Molslinjen, har sammen med DFDS og Scandlines deltaget i projektet. Og selvom Jesper Maack søndag endnu ikke har nået at dykke ned i detaljerne i rapporten, så mener han, at rapporten langt henad vejen viser, at man gør det rigtige hos rederiet.

– Rapporten bekræfter os i, at det vi gør, og det beredskab, vi har, er det rigtige. Noget af det, der er virkelig vigtigt ved elbilsbrand, er den hastighed man griber ind med, og vi har jo trænet mandskab, som er der lige med det samme, fortæller kommunikationschefen.

DBI skriver i deres pressemeddelelse, at formålet med projektet var at undersøge, hvad der sker, hvis en el- eller hybridbil bryder i brand ombord på en færge til havs.

For med de store batterier opfører de nye biler sig ikke som konventionelle biler ved brand, men kan være sværere at slukke, ligesom de også kan blusse op igen og udlede mange giftstoffer ved brand. Desuden så projektet nærmere på, hvilke slukningsmetoder og -anlæg, der egner sig bedst til sådan et scenarie, og hvilken træning af besætningen der eventuelt er nødvendig for at håndtere risikoen.

I deres konklusion kommer DBI på baggrund af en række tests på et simuleret bildæk med konkrete anbefalinger til færgerederierne om, hvordan man bedst muligt håndterer brandsikkerheden for biler med store batterier.

– På det tekniske område viser vores simuleringer, at det i nogle tilfælde er bedst at lade ventilationen på bildækket være tændt, hvilket er i direkte strid med den gængse metode, hvor man ved brand normalt slukker for ikke at tilføre ilt til branden. Fordi røgen er ekstra giftig, kan det dog være en god idé, siger Alexander B. Kleiman, der er projektleder på ELBAS.

Kraftigt sprinkleranlæg

Derudover konkluderer projektet, at skibs-sprinkler- eller vandtågeanlæg måske ikke kan slukke et brændende batteri – blandt andet fordi det typisk sidder under bilen og er afskærmet fra vandet.

Men det er meget effektivt til at forhindre branden i at sprede sig og komme ud af kontrol.

– Jo tidligere sådan et anlæg blive aktiveret, desto bedre. Og de behøver ikke kunne slukke branden, så længe de forhindrer brandspredning, indtil færgen kommer i havn og får hjælp fra det professionelle landberedskab, siger Alexander B. Kleiman.

Og netop sådan et sprinkleranlæg er allerede implementeret på Bornholmslinjens færger.

– Det sprinkleranlæg, vi har, er voldsomt kraftigt. Så vidt jeg husker, er det så kraftigt, at du dårligt kan trække vejret på vogndækket, når det er tændt, fordi vandet er så tæt. På den måde kan vi køle branden og holde den under kontrol, indtil vi kommer i land. Og det virker så længe, der er vand i havet, så vi løber ikke tør. Vi har også fået lavet anordninger, der kan sprinkle ind under bilerne, sagde Jesper Maack tilbage i januar.

Dansk Brand- og sikringsteknisk Institut mener i det hele taget, at resultatet af projektet er positivt nyt. For det viser, at forholder rederierne sig til den nye virkelighed med store batterier på bildækket, er det overskueligt at håndtere risikoen på fornuftig vis.

– Selvom bilerne opfører sig anderledes, er det håndtérbart at tilpasse beredskabet ombord til at klare situationen og øge sikkerheden, siger projektleder, Alexander B. Kleiman.

Og det glæder Bornholmslinjen, at rapporten er med til at vise, at man som passager ikke skal være nervøs, hvis man stiger ombord sammen med en elbil.

– Der er jo en risiko, og den er egentlig meget velbelyst, men jeg synes også, at resultatet er med til at nedtone risikoen ved at have elbiler med, siger Jesper Maack.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT