Ekspert: Klimaregnskab taler mod en tunnel til Sverige

Ekspert: Klimaregnskab taler mod en tunnel til Sverige
Søren Have, klimaekspert i tænketanken Concito. Eget foto
NYHED | ABONNENT | 9. JUN 2024 • 05:30
NYHED | ABONNENT
9. JUN 2024 • 05:30

En klimaekspert fra tænketanken CONCITO mener, at der er bedre måder at bremse befolkningstilbagegangen på Bornholm.
TRAFIK

En ekspert fra CONCITO, som kalder sig Danmarks førende klimatænketank, mener ikke, at det ville give mening at anlægge en tunnel mellem Sverige og Bornholm. Heller ikke selv om Bornholm i øjeblikket besejles af hurtigfærger med tårnhøj udledning.

– Det er en større udregning, men umiddelbart, hvis man skulle bygge den i morgen, ville det være meget dyrt, og det ville ikke være en god investering klimamæssigt, siger Søren Have, programchef i CONCITO.

Dels udledes der ifølge Have så meget CO2 i byggefasen, at den gevinst man ville opnå ved lavere udledning efterfølgende – eksempelvis ved trafik gennem tunnelen i elbil – ville falde bort.

Dels må man også forvente, at hurtigfærgerne på sigt vil komme til at sejle på energi, der kommer fra strøm. Noget af det på hybrid, noget af det på e-fuels.

– Klimaargumentet vil jeg sige taler imod en tunnel, umiddelbart. Det er ikke noget vi ville anbefale ud fra en klimavinkel. Der er ikke så meget trafik, så man kan tjene det hjem. Så kan der selvfølgelig komme mere med sådan en forbindelse, men det må man i givet fald lave nogle trafikmodeller på.

Elektriske fly på vej

Søren Have mener desuden at der er flere teknologiske gennembrud på vej, ikke bare for transport over hav, men også i forhold til klimavenlig flytransport.

– Klimamæssigt bliver der satset på, at man nok indenfor udgangen af det her årti kan begynde at flyve korte ruter elektrisk. I første omgang taler vi om nipersoners fly. Det ville nedsætte udledningen ganske betragteligt, og det gælder også støjforurening.

Ifølge statistikken har øer med fast forbindelse til fastlandet eller mellem øer i en øgruppe vendt fraflytning til tilflytning. Det har man blandt andet set på Færøerne og svenske Øland.

Men der findes andre knapper at skrue på, siger Søren Have.

– Hvis udfordringen er at gøre det attraktivt at være fastboende, kunne den udfordring måske løses på en anden måde? Hvis man fandt ud af, at det ville koste et antal milliarder at bygge en tunnelforbindelse, kunne det være interessant at undersøge, om man kunne finde nogle andre løsninger for et tilsvarende beløb. For der er vel også nogle kvaliteter ved at være en økultur. Og der i hvert fald en tid endnu nogle miljømæssige udfordringer ved at bygge en tunnel. En boret tunnel er hundedyr, og den kommer op et sted. Der er sikkert nogle svenskere, der ikke har lyst til at få en motorvej op gennem deres landskab.

Alternative incitamenter

Ifølge Søren Have skal man være skarp på, hvad det egentlig er, man ønsker at opnå.

– Er det bare at komme hurtigt til Bornholm? Det kan man løse klimamæssigt med elfly om ikke alt for mange år. Men hvis det er fordi man gerne vil have noget tung industri, med mulighed for at køre mere tunge lastbiler til og fra Bornholm, som i dag skal med færgen ned til Køge, og det tager tid, så kunne det isoleret set tale for en tunnel.

Man kan vel også tænke i at skabe nogle politiske incitamenter for erhvervslivet, lave en frikommune eller sætte skatten ned for fastboende?

– Det er ikke lige min ekspertise, men ja, sådanne ordninger kunne måske give det samme, og ville kunne vedtages hurtigere. Symbolværdien er måske ikke så stor som i en tunnel, men hvis det faktisk kunnne løse problemet bedre og billigere, samt med lavere klima- og miljøbelastning, så ville det være værd at overveje.

BIO

Søren Have er programchef i tænketanken CONCITO med ansvar for fremme af omstillingen til grøn mobilitet.

Han har en ph.d. i matematik fra Aarhus Universitet. Før han kom til CONCITO var han managementkonsulent i blandt andet PA Consulting og Rambøll.



Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT