De vil også have en færge til Polen

De vil også have en færge til Polen
– Den spændende dialog har vi, for vi savner jo den forbindelse, og vi ser rigtig meget potentiale i den, siger Carsten Aalling. Arkivfoto: Sarah Thun Kristensen
TRAFIK | Lørdag 3. august 2024 • 05:30
TRAFIK | Lørdag 3. august 2024 • 05:30

I Nexø er der drømme om at få genetableret færgeruten til den polske by Kolobrzeg. At Polferries i første omgang tager tørnen og sejler med en bilfærge til Rønne bliver dog et stort plus for Bornholm, lyder det fra formanden i Erhvervsforeningen Østbornholm.

Det er ikke kun på rederikontorerne hos Polferries, der er ambitioner om at sætte alle sejl til en færgeforbindelse mellem Kolobrzeg og Bornholm. Det er der også i Nexø, hvor Erhvervsforeningen Østbornholm aktuelt er i dialog med nogle iværksættere, der går med tanken om at genåbne færgeforbindelsen mellem Nexø og Kolobrzeg.

Det oplyser foreningens formand Carsten Aalling.

– Den spændende dialog har vi, for vi savner jo den forbindelse, og vi ser rigtig meget potentiale i den, siger han.

Personfærgen Jantar sejlede sidste gang med passagerer på ruten i 2020, og ifølge både Carsten Aalling og Nexø Havn var det blandt andet coronapandemien, der var årsag til, at den polske færge stoppede med at sætte kursen mod nord til Bornholm.

Carsten Aalling vil ikke fortælle, hvem man er i dialog med. Men han oplyser dog, at det er nogen, der har 'en vis interesse i forbindelsen og at knytte de to byer sammen' og 'folk, som har indsigt i Nexø Havn, og som kender havnen og historikken.'

– Det er i en dialogfase, der handler om brainstorming. Det er ikke sådan, at færgen dukker op i overmorgen. Vi kan heller ikke love noget om, at den skal starte næste år. Der er også langt fra idé til handling, siger Carsten Aalling som forbehold.

Men der er en masse muligheder for, at der kan komme færger til Nexø med gående passagerer, siger erhvervsforeningens formand samtidig.

– Vi har stadig det internationale område, der kan lukkes af og som blev brugt til Jantar dengang. Det er kun et spørgsmål om at få noget hegn op. Så det er meget nemt at få til at fungere på vores side, lyder det fra Carsten Aalling.



Færgen Jantar på vej ud af Nexø Havn med kurs mod Kolobrzeg. Arkivfoto: Allan Rieck

 

Stor interesse i Polen

Men også i Polen er der angiveligt en stor interesse for en færgerute til Nexø. Faktisk så stor, at den polske virksomhed Kolobrzeska Zegluga Pasazerska (Kolobrzeg passagertransport, red.), der har skibet Jantar, i en besked på sin hjemmeside, udgivet den 28. juni i år, oplyser, at den 'får mange henvendelser vedrørende genoptagelse af krydstogter til Bornholm.' Det er på trods af, at ruten lukkede i 2020.

– Vi vil gerne informere dig om, at Kolobrzeska Zegluga Pasazerska i 2020 besluttede at indstille skibsforbindelserne til den danske ø Bornholm. Denne beslutning blev truffet med stort besvær efter omhyggelig analyse og er endelig. Vi beder dig venligst respektere det, fremgår det af beskeden, hvor virksomheden i stedet inviterer gæsterne til at sejle med på indenlandske ture med færgen ved Kolobrzeg.

Tidende har spurgt Kolobrzeska Zegluga Pasazerska, om Polferries' initiativ til at sejle på ruten mellem Kolobrzeg og Rønne ændrer noget ved denne kontante melding, men det er ikke lykkedes at få svar inden deadline.

Nexø Havns direktør, Carsten Andersen, kan godt forstå, at der er kommet mange henvendelser - men han tror ikke, at Jantar vender tilbage.

– Rederiet var meget, meget ked af at stoppe sejladsen, men det var på grund af corona og andre ting. Problemet med Jantar var også, at turen tog fire og en halv time herop - og fire og en halv time hjem igen. Det er ni timer for at være på Bornholm i seks timer, hvor de bruger en masse olie og så videre, siger Carsten Andersen.

– Det var selvfølgelig også en indtægt for Nexø Havn og for de busser, der kørte dem rundt. Men kommer der en færge til Rønne, så rammer det forhåbentlig de samme turistbusser, tilføjer han.

Et tricky koncept

Jantar havde typisk 30-34.000 passagerer med til Bornholm i løbet af en sæson, og det var i hovedtræk polske turister. Men konceptet for turene dengang var med Carsten Aallings eget ord lidt tricky og lukket - og det havde betydning for turisternes oplevelse af Nexø by.

– De sejlede turisterne op, så de landede i Nexø om formiddagen, hvor Aakirkeby-busserne så stod klar til at køre dem rundt til fem sædvanlige seværdigheder med polske guides. En time før afgang var de tilbage i Nexø, hvor gæsterne måtte sprinte rundt, fordi der var nogle ting, de ville se - blandt andet Martin Andersen Nexø-museet. Men det kunne de ikke få lov til, når det var en pakketur, siger Carsten Aalling, der tilføjer:

– Det var et skue, at de havde så meget fart på, for de skulle tilbage igen inden afgang.

Man prøvede derfor at få en dialog med polakkerne om en mere fast færgefart i stedet for, da der også var mange fra Bornholm, der ville til Kolobrzeg, fortæller formanden.

– Der var den her dialog, men den blev ikke til andet end det. Det var corona, der knækkede forretningen, siger Carsten Aalling.

'Det er kun fint for Bornholm'

Den nye dialog handler om muligheden for at sejle med en mindre personfærge, der altså udelukkende har gående passagerer med - og ikke køretøjer.

– Det er jo Jantars rute, den overtager, men det skulle så være med almindelig færgetrafik uden pakkeløsningen, der jo låser gæsterne. Det skal være mere frit til og fra, siger Carsten Aalling.

På havnekontoret i Nexø er man åben for nye ruter, fortæller direktør Carsten Andersen.

– Kommer der nogen til Nexø, er vi åbne for det, hvis de har muligheden. Vi har bare ikke fysiske muligheder for at tage biler. Vi har ikke vanddybde, pladsen eller kajen til sådan en færge her, siger han.

Derfor er det alletiders, at der nu kommer en færgerute mellem Rønne og Kolobrzeg, uddyber han.

Er I ærgerlige over, at der ikke genopstår en rute fra Nexø?

– Jeg skal ikke ærgre mig over, at det går andre godt. Vi har ikke infrastrukturen til det, så det skal vi ikke ærgre os over. Det er kun fint for Bornholm og for Rønne Havn – så det er vi helt med på.

Selvom det med Carsten Aallings egne ord desværre ikke bliver denne gang, at Nexø får en færge til Polen, så tager han alligevel godt imod initiativet fra Polferries om at sejle til Rønne.

– Den rute kommer til at fungere rigtig, rigtig godt. Den kommer til at tage lidt af presset på Sassnitz-færgen og færgen over Sverige til Bornholm, og så vil den spare rigtig meget tid, da de bare kan køre til Kolobrzeg i stedet for, lyder det fra formanden i Erhvervsforeningen Østbornholm.

– Nu kommer den til færgehavnen Rønne, og det klapper vi i hænderne for. Det er bedre end ingenting, selvom vi også har ambitionerne. Det vil blive et stort plus for Bornholm i det hele taget.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT