Busprojekt på standby: 'Det er noget uheldigt'

Busprojekt på standby: 'Det er noget uheldigt'
Hvor mange kører med busserne på Bornholm - på de enkelte ruter og afgange? Det spørgsmål står stadig ubesvaret. Arkivfoto: Jacob Jepsen
TOPNYHED | TRAFIK | Mandag 23. september 2024 • 05:30
TOPNYHED | TRAFIK | Mandag 23. september 2024 • 05:30

BAT's trafikchef har i mere end et år arbejdet for at få etableret et system, der kan tælle passagererne i busserne. Nu er projektet imidlertid sat på standby.

Det er mere end et år siden, trafikchefen i BAT, Niels Rasmussen, første gang udtrykte et ønske om at få et overblik over, hvor mange passagerer der egentlig kører med på de enkelte busruter. Faktisk brugte han udtrykket "at arbejde i blinde" om det at lave nye køreplaner.

Det må man formode, at BAT's trafikchef stadigvæk gør. Det er nemlig ikke lykkedes at få et passagertællingssystem i drift i busserne trods flere tilløb med tests. Senest har meldingen været, at systemet forventes forsinket på grund af tekniske udfordringer og udfordringer med generering af valide data.

Nu kan Tidende så fortælle, at projektet, ifølge Niels Rasmussens egne ord, er sat på standby på grund af økonomiske udfordringer. Udviklingen af passagertællingssystemet bliver nemlig dyrere end forventet, oplyser trafikchefen.

– BAT's rådgivende bestyrelse bliver orienteret om sagen den 7. oktober, hvor der afholdes bestyrelsesmøde. Jeg har ikke flere kommentarer på nuværende tidspunkt, lyder det fra Niels Rasmussen i en kortfattet mail, der heller ikke kommer ind på, hvor meget dyrere end forventet systemet bliver.

Torsten Sletskov, der er formand i Bornholms Passagerforening, kalder det 'noget uheldigt', at projektet er sat på pause.

– Vi skulle gerne have nogle tal at gå ud fra, for ellers laver man ting i blinde, og det duer altså ikke, siger han.

Passagertællinger har stor betydning

Projektet bliver sat på pause på et kritisk tidspunkt. Så sent som torsdag aften blev en revideret genopretningsplan for BAT's økonomi vedtaget af kommunalbestyrelsen, fordi BAT ifølge administrationens beregninger har udsigt til et forventet samlet resultat på -8,9 millioner kroner ved årets afslutning. I disse tal er endda allerede medregnet effekten af initiativerne til at bremse underskuddet fra den første genopretningsplan.

I den netop vedtagne, reviderede genopretningsplan er en effektivisering af busrutenettet en væsentlig forudsætning. En effektivisering, der blandt andet skal ske på baggrund af passagertællinger.

"Passagertællingerne er ment til at skulle være en del af grundlaget for at ændre på rutestrukturen og opnå den indlagte besparelse", lyder det i politikernes dagsorden.

Administrationen har lagt op til at hente tre millioner kroner i både 2025 og 2026 samt fire millioner kroner i 2027 og 2028 - alene på effektivisering af busrutenettet.

Niels Rasmussen oplyser ikke noget om, hvor længe projektet er sat på standby. Men for at imødekommende den økonomiske udfordring i BAT, og da det tager lang tid at rulle en ny køreplan ud, begynder arbejdet med en ny ruteplan allerede nu. Tidende ville gerne have spurgt Niels Rasmussen, hvordan det skal gøres uden at kende passagertallene, men det er endnu ikke lykkedes.



– Vi skulle gerne have nogle tal at gå ud fra, for ellers laver man ting i blinde, og det duer altså ikke, siger Torsten Sletskov, formand i Bornholms Passagerforening. Foto: William Sonne Kaalø

 

Må gå ud fra kendt rutenet

Niels Rasmussen har tidligere dog ikke lagt skjul på, at han glæder sig til at få de nye systemer installeret. Den 23. marts sagde han sådan her:

– Der er mange gode tanker og idéer til den kollektive trafik, men vi skal jo vide, hvad det betyder, hvis vi gør noget. Der kan være rigtig mange passagerer med - og der kan være få.

Da det politiske natur-, miljø- og planudvalg som det første af tre instanser tog stilling til - og godkendte - den reviderede genopretningsplan, fortalte forperson Helle Munk Ravnborg (EL), der også er forperson i BAT's rådgivende bestyrelse, at BAT indtil videre må forberede den nye ruteplan ud fra kendskabet til det eksisterende rutenet.

– Vi ved jo, på hvilke tidspunkter busserne kører ud fra Rønne, og hvor de kører hen. Der er ruteplanlægningsprogrammer og ruteplanlæggere, der kan bringes sammen, så man kan se, om man kan det dække det samme på en anden måde.

Så behovet kender man ikke, når man laver ruterne om?

– Nu antager du, at det her bliver lagt frem som en fiks og færdig plan, inden man også har passagertællinger. Det står der jo ikke noget om nogle steder, lød det fra forpersonen i slutningen af august.

Nu kan det imidlertid tyde på, at projektet forsinkes yderligere.

Skal gå ud over færrest mulige

Torsten Sletskov, der også er medlem af BAT's rådgivende bestyrelse, mener, det ikke er optimalt at lave en ny ruteplan uden at kende passagertallet.

– Det er ikke heldigt, konstaterer han.

Hvilke konsekvenser kan det få?

– Det kan få den konsekvens, at der er nogen, der så ikke bliver betjent i samme grad, som de ellers ville. Vi skal se, hvad vi kan gøre, så det går ud over færrest mulige, siger Torsten Sletskov.

– Vi har en fornemmelse af, hvor de fleste rejser til - altså de større kystbyer. Kan vi betjene kystbyerne på en smart måde og komme på tværs af Bornholm på en anden måde, så kunne det være en løsning. Det er sådan noget, vi skal til at se på, tilføjer Torsten Sletskov.

Han ser i øvrigt frem til, at de nye elbusser kommer ud at køre, så BAT har en ny vognpark og på den måde kan få nedbragt omkostninger til reparationer.

Hvor stor en udfordring bliver det at lave en ny ruteplan, hvis passagertallet er ukendt?

– Det bliver en stor udfordring, men jeg har nogle gamle køreplaner, hvor det fremgår, at der midt på dagen ikke var så mange afgange. Vi kommer måske til at røre ved timedriften, men udfordringen er også, at det skal passe sammen med chaufførernes vagtplaner. Der er mange hensyn at tage, siger Torsten Sletskov.



Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT