Derudover giver skolen eleverne den struktur, der sikrer, at de kan få et skoleliv til at hænge sammen og fungere.
– Struktur er vigtigt, fordi eleverne får en vished om, at de ting, vi sætter op, er de ting, vi gør. Det giver dem tryghed og gør, at de er bedre til at holde fokus, siger Per Miller Lund.
Sidst men ikke mindst skaber skolen en tryg, social ramme, som eleverne kan trives med sig selv og hinanden i. Det er er helt afgørende, understreger den fungerende skoleleder, når man har at gøre med børn, hvis diagnoser giver dem vanskeligheder ved at være i de normale hverdagssituationer, som vi andre uden de diagnoser ofte tager for givet.
Nedlukning gjorde elever passive
På lidt over de tre uger, heldagsskolen havde lukket i marts og april sidste år, oplevede skolen, hvordan fraværet af skolens rammer begyndte at påvirke eleverne negativt.
– De blev mere passive og lavede mindre og mindre. De oplevede at sidde derhjemme og få en opgave og følte, de ikke kunne finde ud af det. Så blokerer de. De har brug for, at vi kan være der for dem og kan sige til dem, når det bliver for svært: "Pyt, nu gør vi det på en anden måde", siger Katrine Deleuran.