Det synes patienterne om praksisklinikken

Det synes patienterne om praksisklinikken
Generelt er patienterne tilfredse med Region Hovedstadens praksisklinik på Bornholms Hospital. Arkivfoto: Berit Hvassum
NYHED | ABONNENT | 13. MAJ 2024 • 15:30
Henrik Nielsen
Journalist
NYHED | ABONNENT
13. MAJ 2024 • 15:30

Generelt er der tilfredshed med praksisklinikken på hospitalet, viser evaluering for Region Hovedstaden. Der er dog også udfordringer, mener sundhedspersonalet.

For otte år siden etablerede Region Hovedstaden praksisklinikken på Bornholms Hospital, fordi to lægepraksis i Rønne lukkede uden at blive erstattet.

Klinikken var tænkt som en midlertidig løsning på den lokale lægemangel og rekrutteringsudfordring, og efter planen skulle den fortsætte indtil maj 2022. Men den eksisterer stadig, og generelt er patienterne tilfredse med klinikken. Set fra sundhedsvæsnet er der dog visse udfordringer forbundet med klinikkens drift.

Det fremgår af udvalget for det nære og sammenhængende sundhedsvæsens dagsorden.

I de første år krævede klinikken en dispensation fra Sundheds- og Ældreministeriet. Med den fulgte blandt andet et krav om en slutevaluering ved driftsperiodens udløb. Den blev gennemført i august-november sidste år, fordi klinikken ikke længere er en forsøgsordning. Evalueringen skal give viden om patienternes tilfredshed samt indsamle erfaringer fra personale og interessenter.

Personalet i praksisklinikken består af to sygeplejersker, en social- og sundhedsassistent samt fire læger. Tre af lægerne arbejder på skift hver tredje uge i klinikken, mens den sidste læge er fast i klinikken én dag om ugen.

Tilfredse patienter

For at måle patienternes tilfredshed gennemførte regionen en spørgeskemaundersøgelse i august 2023. 626 patienter udfyldte skemaet, hvilket svarer til 50 procent.

Undersøgelsen viser, at patienterne overordnet set er tilfredse med praksisklinikken. Der er målt på 10 områder, og på alle områder har mindst 65 procent benyttet en af de to mest positive svarkategorier. Størst er tilfredsheden, når det gælder det ikke-lægelige personales hjælpsomhed, hurtig hjælp ved presserende sygdom, tid til patienten under konsultationen, samt at den praktiserende læge lytter til patienten.

I den modsatte ende af tilfredshedsskalaen finder man muligheden for at få en tid, der passer patienten. Der svarer seks procent, at de dårligt kunne få en tid, der passede dem. Det er dermed det område, patienterne er mindst tilfredse med.

Mænd er generelt mere tilfredse med praksisklinikken end kvinder, og patienter under 40 år og de 80-89-årige er de mindst tilfredse, fremgår det.

Evalueringen er gennemført af Center for Patientinddragelse.

Ventetid til fast læge

Sidste år i august blev der også gennemført en interviewrunde med hospitalsdirektør Annemarie Hellebek, en oversygeplejerske med ledelsesansvar, en læge og sygeplejerske i praksisklinikken samt samarbejdspartnere fra kommunale plejecentre og de praktiserende lægers organisation.

De interviewede ledere og ansatte i praksisklinikken er overordnet set tilfredse med hverdagen i klinikken, og de oplever også, at det er lykkedes at skabe synergi på tværs af hospital og klinik.

De mener, at det i overvejende grad er lykkedes at skabe kontinuitet for klinikkens patienter, men lægernes skiftende tilstedeværelse kan betyde længere ventetid for de patienter, der har ønsket en fast læge.

Hospitalsdirektør Annemarie Hellebek efterspørger konkret, at der etableres et samarbejde mellem praksisklinikken og Region Hovedstaden om at understøtte organisering og kvalitetsudvikling af klinikken.

Evalueringen viser også, at den nuværende indretning af klinikken er uhensigtsmæssigt. Vurderingen er derfor, at det er nødvendigt at kunne renovere klinikkens lokaler på Bornholms Hospital. Det kan også være med til at sikre, at det på sigt er attraktivt for en læge at overtage den på almindelige overenskomstvilkår.

 

De 10 områder

Patienternes tilfredshed er blevet målt på 10 områder.

• At få dig til at føle, at der er tid til dig under konsultationen?

• At inddrage dig i beslutninger?

• At lytte til dig?

• At være omhyggelig ved behandlingen af dine problemer?

• At undersøge dig?

• At tale med dig om dine symptomer og din sygdom, så du føler dig velinformeret?

• Det ikke-lægelige personales hjælpsomhed?

• At få en tid, der passede dig?

• At få kontakt med lægepraksis i telefonen?

• At yde hurtig hjælp ved presserende sygdom?



Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT