Vi har brug for mere data fra BAT

Vi har brug for mere data fra BAT
Iben Busch mener første skridt i sagen om BAT er, at der kommer reelle undersøger om kørselsbehovet på bordet. Foto: Jacob Jepsen
POLITIK | Søndag 11. september 2022 • 15:30

BAT har brug for mere fleksibilitet hvis problemer med faldende passagertal skal løses, mener Iben Busch.

En af de store knaster i kommunens budgetforhandlinger for næste år er BAT. Skal BAT have sin egen bestyrelse, og skal der indkøbes nye store elbusser for 70 millioner kroner?

Det der går før alt andet, er dog at der kommer mere data på bordet. Det mener Iben Busch (K).

– Vi skal have lavet en analyse af det kørselsbehov der er, inden vi kan komme med et oplæg til, hvordan buskørslen skal foregå i fremtiden, siger hun.

Hun påpeger, at de undersøgelser og trafiktællinger der tidligere er lavet, ikke giver et reelt billede af, hvor langt en passager kører med bussen. Derfor bør der sættes penge af til at få lavet en undersøgelse af de reelle behov.

På Facebook skriver du, at I vil afsætte midler til at udarbejde en fleksibel model baseret på kunstig intelligens og nytænke driften. Kan du uddybe det?

– Ja, det der lægges op til er at købe store elbusser, men det vi oplever på Bornholm er, at der på nogle strækninger kører tomme busser rundt. Og der kunne vi godt tænke os, at den kørsel blev meget mere fleksibel. Det kunne være en løsning, hvor man kunne bestille en lille bus, måske bare en fem-personers bus, når man gerne ville med på turen. Der skal naturligvis være nogle faste ruter, som alle kan regne med, men derudover kan der være en fleksibilitet på ruter, der ikke er så befærdede. Og det gik vi til forhandlingerne med, fortæller Iben Busch.

Hun erkender dog, at hvis en sådan fleksibilitet skal findes, så kræver det en slags computerkraft, der skal planlægge ruterne for chaufføren, hvilket der så skal investeres i.

Dermed er det også de konservatives forslag, at der skal tilføres mere kompetence til BAT.

– Vi tror ikke det løser udfordringen, at BAT får deres egen bestyrelse. For der har været underskud i mange år, og det har vi ikke kunnet løfte politisk. Så vi mener, der skal mere til. Vi mener, at vi skal have nogle kompetencer udefra, men allerførst har vi brug for en analyse af behovet.

BAT har ikke haft gode vilkår

Generelt har det kommunale busselskab ikke haft særlige gunstige vilkår mener Claus Larsen-Jensen (S).

– Pointen har været, at BAT ikke har haft gode vilkår fra starten af. Den private operatør opgav ævred, og så har kommunen skullet stable et selskab på benene. Og det har man gjort, men man har skabt en økonomi, der var urealistisk fra starten. Og så har holdningen været, at nu måtte man rydde op i gammel gæld, som man alligevel aldrig ville kunne hente ind. Og så må man sikre, at det tilskud kommunen giver fremover, er realistisk, sådan at der ikke bygges nye underskud op, siger han.

Claus Larsen-Jensen mener personligt ikke, at der fremover kommer mange flere passagerer i busserne.

– Vi kan godt have en diskution om, hvorvidt der kommer flere kunder i butikken fremover, men der er jeg meget nede på jorden. Jeg tror generelt, det er svært at flytte bornholmerne ud i busserne. Det tror jeg ikke så meget på, siger han.

Overordnet mener Claus Larsen-Jensen heller ikke at BAT skal privatiseres.

– Vi vil ikke privatisere BAT. Det er ikke så meget en ideologi, men i sidste ende er det kommunen, der har ansvaret for busdriften. Og det er i sidste ende kommunen, der skal sikre den grundøkonomi, der skal gøre det muligt, at busserne kan køre, mener han.

– Men der er en klar uenighed omkring BAT, indrømmer han.

Indkøb af nye elbusser

Iben Busch mener ikke, at indkøbet af nye elbusser, hvor der lægges op til at bruge 70 millioner kroner, vil løse de problemer der ligger.

– Det der er lagt op til nu, er at man vil drive BAT, som man altid har gjort. Og det er det, vi mener grundlæggende er forkert. At man siger, vi fortsætter med at drive busdrift, som vi altid har gjort - nu bare med elbusser, det løser ikke de udfordringer BAT har med faldende passagertal og manglende fleksibilitet. Det løser ikke noget, at busserne får et andet drivmiddel, mener hun

Iben Busch påpeger igen, at en analyse for det reelle behov for kørsel, er første skridt.

– Men hvordan det hele skal skrues sammen, vil vi ikke komme med et oplæg til, så længe vi ikke har en analyse for, hvad det reelle behov er, siger hun.

Claus Larsen-Jensen mener, at der i det nye forlig er taget højde for indkøbet af de nye busser.

– Sagen er, at mange af de busser BAT kører rundt med er gamle dieselbusser. og der er åbenbart rigtig mange reparationer på dem. Men det vi har besluttet er, at der ikke træffes nogen besluning om køb af elbusser lige nu. Men hvis vi skal have mulighed for at få et tilskud på 30 millioner til indkøbet, så er vi nødt til at have de resterende 70 millioner afsat i budgettet. Ellers får vi dem i hvert fald ikke. Og indtil da, må vi køre rundt med de busser vi har i dag, slutter Claus Larsen-Jensen.



Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT