På Facebook skriver du, at I vil afsætte midler til at udarbejde en fleksibel model baseret på kunstig intelligens og nytænke driften. Kan du uddybe det?
– Ja, det der lægges op til er at købe store elbusser, men det vi oplever på Bornholm er, at der på nogle strækninger kører tomme busser rundt. Og der kunne vi godt tænke os, at den kørsel blev meget mere fleksibel. Det kunne være en løsning, hvor man kunne bestille en lille bus, måske bare en fem-personers bus, når man gerne ville med på turen. Der skal naturligvis være nogle faste ruter, som alle kan regne med, men derudover kan der være en fleksibilitet på ruter, der ikke er så befærdede. Og det gik vi til forhandlingerne med, fortæller Iben Busch.
Hun erkender dog, at hvis en sådan fleksibilitet skal findes, så kræver det en slags computerkraft, der skal planlægge ruterne for chaufføren, hvilket der så skal investeres i.
Dermed er det også de konservatives forslag, at der skal tilføres mere kompetence til BAT.
– Vi tror ikke det løser udfordringen, at BAT får deres egen bestyrelse. For der har været underskud i mange år, og det har vi ikke kunnet løfte politisk. Så vi mener, der skal mere til. Vi mener, at vi skal have nogle kompetencer udefra, men allerførst har vi brug for en analyse af behovet.