Konsulenterne fra BDO tager i notatet udgangspunkt i fire forskellige OPP-modeller. Hvis ikke kommunens egen kassebeholdning skal finansiere byggeriet, kan det ske gennem lån, leasing eller udstedelse af obligationer fra OPP-selskabets side. Men i alle tilfælde stilles der krav om, at en kommune skal deponere et beløb svarende til anlægssummen. Så uanset hvilken vej kommunen måtte vælge at gå, vil man ikke kunne undgå at afsætte et beløb svarende til byggeudgifterne, og det tillader kommunekassen ikke, fastslår administrationen.
”Samlet set vil opførelse af et samlet rådhus, uanset valg af OPP-model, betyde, at den kommunale økonomi belastes svarende til anlægssummen. OPP er således ikke en billigere eller nemmere genvej til et samlet rådhus,” konkluderes det i sagsfremstillingen, som politikerne i økonomi- og klimaudvalget onsdag skal forholde sig til.
Anbefalingen fra den konstituerede kommunaldirektør, Trine Dorow, er derfor, at administrationen ”på baggrund af undersøgelsens konklusioner, ikke arbejder videre med planer om ét samlet rådhus som et OPP-byggeri”.