21 love overrasker: Trøst i praktik i Tejn

21 love overrasker: Trøst i praktik i Tejn
Borgmester Jacob Trøst (K) fik et indblik i arbejdet med at behandle de mange byggeansøgninger. Måske har han også selv en byggeansøgning liggende i bunken, da han er i gang med et større renoveringsarbejde på sit hus i Rø. Arkivfoto: Berit Hvassum
POLITIK | Torsdag 9. juni 2022 • 18:05
POLITIK | Torsdag 9. juni 2022 • 18:05

Borgmester Jacob Trøst var torsdag i praktik hos kommunens Plan og Byg-afdeling i Tejn. En afdeling, der netop har ansat nye eksterne konsulenter i håbet om at nedbringe de lange behandlingstider, der er på byggeansøgninger.

Torsdag besøgte borgmester Jacob Trøst kommunens Plan og Byg-afdeling, hvor han var i 'praktik', for at blive klogere på medarbejdernes hverdag og arbejdsvilkår. I løbet af dagen brugte borgmesteren tre timer i Plan-afdelingen og efterfølgende tre timer i Byg-afdelingen.

– Det var spændende og lærerigt. Jeg blev sat lidt ind i de processer, som medarbejderne sidder og arbejder med, lige fra en byggesag eller plansag kommer ind. Det overraskede mig blandt andet, at der i selv de mest simple byggesager er 21 love, som man skal forholde sig til, og endnu flere i de mere komplicerede sager, fortæller Jacob Trøst.

Besøget vakte også glæde hos leder af Byg-afdelingen, Jacob Sten Jensen.

– Det var et utroligt vellykket besøg, og jeg håber, han også fik en del ud af det. Vi fik i hvert fald noget ud af at give ham et indblik ind i, hvad afdelingen egentlig laver, og hvad den kan præstere. Jeg tænker, han har været forholdsvist oplyst i forvejen, men vi har stadig kunne give ham en fornemmelse af, hvad den her afdeling egentlig undersøtter det bornholmske samfund og kommunen med.

Borgmesteren fortæller, at han oplevede nogle medarbejdere, der var glade for at tage på arbejde, men at han sammen med Jacob Sten Jensen i løbet af besøget blandt andet talte om det pres, der har været på afdelingens sagsbehandlere, som har ledt til lange behandlingstider. Et pres, der blandt andet har skyldtes mange syge medarbejdere og en eksplosiv stinging i antallet af byggesager.

Besøget vakte også glæde hos leder af Byg-afdelingen, Jacob Sten Jensen. Arkivfoto: Jacob Jepsen

Nye konsulenter

Borgmesterens praktikforløb kommer kort tid efter, at afdelingen har hyret fire eksterne konsulenter ind for at hjælpe med sagsbehandlingstiden og få bunkerne af sager under kontrol. For den gennemsnitlige sagsbehandlingstid ligger i øjeblikket en del over det servicemål for behandlingstid af byggesager, Kommunernes Landsforening har sat. Her ligger målet på mellem 40 og 60 dage alt afhængig af sagstype.

– På angøninger fra erhvervsdrivende er det slemt - der ligger tiden på over 100 dage. Hvis du kigger på småhuse - det er alt, der kommer fra private ansøgere - og som skal i høring hos andre myndigheder, så er et skud fra hoften, at det ligger på omkring 70 dage i gennemsnit. Og vi vil gerne ned på 45, siger Jacob Sten Jensen. Han fortæller, at de også i afdelingen arbejder med en såkaldt fast-track ordning, hvor sager, der er fuldt oplyste og ikke skal i høring i andre myndigheder, vil blive behandlet noget hurtigere. Men det gælder desværre kun en lille del af ansøgningerne, og 94 procent ender i den bunke med den lange behandlingstid, fortæller han.

– Vi vil gerne ned og ramme servicemålene og gerne under, hvis vi kan. Det kniber lidt i øjeblikket på grund af mængden af sager, der kommer ind.

Voldsom stigning

Siden nytåret 2017/2018 har afdelingen oplevet en voldsom stigning på 152 procent i antallet af indkomne sager.

– Og vi er ikke blevet flere mennesker, så det betyder, at vi desværre ser lange sagsbehandlingstider i øjeblikket og en bunke sager, vi har svært ved at nå, fortæller Jacob Sten Jensen og uddyber, at bunken i skrivende stund er på 4300 sager, hvilket svarer til cirka 4,5 års arbejde. Sagerne dækker over alle typer ansøgninger - sommerhuse, carporte, erhvervsmål og etageejendomme.

Jacob Sten Jensen håber helt grundlæggende, at de nye konsulenter kan hjælpe med at få nedbragt behandlingstiden på sagerne og kan afhjæpe de ni byggesagsbehandlere, der allerede er ansat i afdelingen. For de er pressede og har været det længe.

– En gennemsnitslig byggesagsbehandler på landsplan producerer cirka 75 sager om året. Her hos os er det 111. Vi har gjort, hvad vi kan for at optimere i afdelingen med strukturering og oplæring, så der er ikke så meget mere optimering på den enkelte sagsbehandler at hente. Så nu er det et spørgsmål om hænder, fortæller han og siger samtidig, at de fire konsulenter ikke er nok til at nå helt i bund.

– Men det er en start. Måske kan det være nok til at bremse en yderligere forringelse, afslutter han og fortæller, at der trods pres stadig er optimisme i afdelingen.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT