Trods international anerkendelse er Danmark skeptisk: Indlæringens mester bor i Rø

Trods international anerkendelse er Danmark skeptisk:  Indlæringens mester bor i Rø
Kjeld V. Johansen har et vigtigt budskab til forældre med børn, der har indlærings- eller adfærdsvanskeligheder. – Det er, at de skal sørge for at få børnene ordentligt undersøgt – og af en, der har forstand på det. Foto: Berit Hvassum
| ABONNENT | 28. FEB 2021 • 14:03

SAMTALE

At finde frem til Kjeld V. Johansens hus er så indviklet, at han som en venlig gestus fremsender et billede af et kort, hvor han har tegnet ruten ind – for som han tilføjer, så kan GPSen ikke finde ud af det.

Vi er på Rø Skolevej. Og der står Kjeld V. Johansen i døren i det hus, han selv satte i stand i 1965. Naboerne mente ellers, det var til nedrivning, og at han burde vælte skidtet og bygge nyt. Men det står der stadig.

Foran Kjeld V. Johansen står en rollator, for som han også understreger i sin henvendelse, vil benene ikke mere.

"Desværre kan jeg ikke gå. I en alder af 83 er det slut. Jeg bor mellem Rø og Spellingemosen. Den nedlagte jernbane (nu cykelsti) går gennem min have.”

Børn med vanskeligheder

Det er min samtale og vandretur med Lone Holm, optiker i Nexø og hendes budskab om børn med læsevanskeligheder, der har fået ham til at skrive til mig.

Lone Holm forklarede mig og læserne, at mange børn ikke får denne rigtige hjælp.

– Fordi jeg er uddannet optiker, så ved jeg, at der er synsproblemer, hverken briller eller linser kan løse. Synstræning kan. Det er the shit! som hun forklarede det på klipperne uden for Nexø.

Og Kjeld V. Johansen har et vigtigt budskab, der ligger i forlængelse:

At mange børn verden over har sanse- og perceptionsvanskeligheder, som ikke er blevet opdaget. Og at hørelsen er en meget vigtig og overset faktor, når børn har lære- eller adfærdsmæssige problemer.

I entreen på væggen bag Kjeld V. Johansen hænger beviset på, at han ved, hvad han taler om. Priser fra hele verden, hvor hans forskning og arbejde bliver anerkendt. Alligevel slår hans metoder ikke igennem i Danmark.

Amtskonsulenten ville stoppe ham

Vi sidder i stuen med panoramaudsigt til den store grund, hvor træerne langsomt kravler nærmere beboelsen. Et af hans syv børnebørn slår græsplænen, så det sidste stykke ikke springer i skov, men han bevarer lysindfaldet, når han sidder i sin stol og lader tankerne flyve. De flyver ofte. Og højt.

Der står en termokande med varmt vand og en dåse med Neskaffe – men vi glemmer helt at skænke op. For Kjeld V. Johansen er en engageret fortæller med en fantastisk beretning.

Han er selvlært pioner indenfor specialundervisning og har arbejdet med børn med indlæringsvanskeligheder hele sit liv. Også før systemet rigtigt anerkendte det. Vi er tilbage i 1968:

– De sendte amtskonsulenten ud for at undersøge min undervisning, da jeg var aspirant til en lærerstilling. ”Jeg har hørt de laver noget med læsevanskeligheder og bruger deres egne metoder. Det skal de holde op med. Ellers bliver de ikke færdig som lærer!” sagde han.

Kjeld Johansen slår en latter op og smiler. At han er 83 år gammel er nærmest uvirkeligt. Han virker som en mand, der stadig har tænkt sig at udforske verden og livet. Han har overvejet plejehjem, men udsigten til ikke at have en udsigt, men kigge ind i en mur, afskrækker ham.

– Jeg stoppede med specialundervisningen, men kun til jeg var færdig som lærer. Så begyndte jeg igen, siger Kjeld V. Johansen.

Det skulle ikke blive sidste gang han mødte modstand.

Det er min pralevæg, forklarer Kjeld V. Johansen, der har modtaget mange priser og stor anerkendelse for sit arbejde internationalt. Foto: Berit Hvassum

Grundig undersøgelse af hvert barn

Kjeld V. Johansen har været lærer i Klemensker i otte år og derpå viceinspektør på Søndermarksskolen i Rønne i 27 år. Ud over læreruddannelsen har han en master i psykologi og en phd. i pædagogik.

Han har været gift to gange og har fire børn.

– Jeg har slidt to koner op. De bor dog stadig på Bornholm, griner han.

Der står en lille rød og blå plastic-scooter i stuen. Børnebørnene kommer her ofte.

Det særlige ved Kjeld V. Johansens arbejde med børn med indlæringsvanskeligheder er, at han både arbejder med sproget, synet og hørelsen, hvor mange af de etablerede metoder kun arbejder med en af delene.

Og så – helt unikt – tager han altid udgangspunkt i en grundig undersøgelse af det enkelte barn, hvor de gængse metoder ofte screener børn gennem for eksempel computerprogrammer og høretest.

– Jeg har undersøgt over 1.000 børn. Mange andre forskere ser kun de børn, de selv er forældre til. De sidder hjemme og laver nogle meget fine test. For eksempel spørgeskemaer, der skal afsløre ADHD, Asperger, OCD.

– Den metode tror jeg ikke på. Jeg laver en meget omfattende undersøgelse af synet, hørelsen, motorikken – og også kosten. Hvad spiser de? Kosten er vigtig.

Ordblinde hører ofte bedst på venstre øre

Et vigtig element i Kjeld V. Johansens arbejde er præcis og systematisk måling af det, han kalder høretærskelsværdier.

Han mener, at den gængse høretest, der tjekker om hørelsen er normal ved 20 Db, er helt utilstrækkelig.

– Det, der er så vigtigt, det er, at for eksempel Asperger og ordblindhed slår helt forskelligt ud, hvis du laver en grundig undersøgelse af høretærskelsværdierne, forklarer han.

Og så har han gjort den iagttagelse, at de fleste ordblinde hører bedre på venstre øre – hvorimod ikke-ordblinde ofte hører bedst på højre øre.

– Det er lidt indviklet, men når du hører bedst med venstre øre, så får lyden en længere rejse til sprogcentret, end hvis lyden opfattes med højre øre. Det er måske den vigtigste erkendelse, jeg har gjort i mit arbejde. For det betyder, at din sprogudvikling bliver dårligere. Men det kan man kompensere for – hvis man altså opdager det. Og ønsker at opdage det.

Kjeld V. Johansen blev pensioneret i 2000 og har både før og siden arbejdet på at få sine metoder udbredt. Men han møder modstand. Forklaringerne mange. – Der sidder jo folk i høje stillinger, der tjener penge på deres egne systemer. Foto: Berit Hvassum


Tror ikke på standardtest

Kjeld V. Johansen gør en pause og lader chefredaktøren notere færdigt. Han iagttager min hånd – og udbryder så:

– Jeg er ret skeptisk over for venstrehåndede, siger han og griner.

Fotografen, der også er venstrehåndet, og jeg beder om en forklaring.

– Dobbelt så mange venstrehåndede har læsevanskeligheder sammenlignet med ikke-venstrehåndede.

Den form for systematisk afdækning er kernen i Kjeld V. Johansens arbejde. I udlandet har han høstet stor anerkendelse og har blandt andet uddannet terapeuter i Polen, New Zealand og Australien. Men i Danmark ønsker vi ikke enkeltundervisning af børn, forklarer han.

– Vi kører efter programmer, der skal ramme alle. Du kan tage en test mod ordblindhed på computer på 17 minutter. Så får barnet udleveret en såkaldt IT-rygsæk, men det hjælper kun et fåtal, for computeren afdækker ikke de forskellige mulige problemer, der udløser indlæringsvanskelighederne.

– Hvorfor slår dine metoder ikke igennem i Danmark?

– Den primære forklaring er, at det kræver en individuel undersøgelse Og så stiller det også krav til forældrene. De skal måske bruge 20 minutter hver dag på deres barns problem. Det vil mange ikke gøre hver dag. Så er den anden løsning lettere.

– Og så sidder der jo også folk i høje stillinger, der tjener penge på deres egne systemer.

Et møde er aftalt med optikeren

Hvad er dit vigtigste budskab til forældre og lærere?

– Det er, at de skal sørge for at få børnene ordentligt undersøgt – og af en, der har forstand på det.

Kjeld V. Johansen læner sig ind over bordet og griber en bog. ”Disconnected Kids” lyder titlen. Den er skrevet af Dr. Robert Melillo, der er hjerneforsker.

– Den glæder jeg mig til at læse. Jeg kan se, at hans arbejde bygger på nogle af de samme erkendelser, som jeg har gjort.

Som skrevet, var det Bornholms Tidendes artikel med optiker Lene Holm fra Nexø, der gik tur med chefredaktøren ved badestedet Sjølla, der fik Kjeld V. Johansen til at tage kontakt til avisen.

Også hun arbejder med andre metoder end den gængse ”metervare”. Hun er ved at uddanne sig til neurooptometrist hos Steen Aalberg på Synsklinikken i Sønderborg og vil senere gerne til USA for at uddanne sig yderligere til FCOVD (Fellow of College of Optometrists in Vision Development).

- Jeg kunne læse, at hun er inde på noget af det samme. Hun siger for eksempel, at motorikken er meget vigtig for synet. Nu har vi aftalt at mødes her hos mig om 14 dage. Måske hun kan bruge min viden. Og omvendt.

Vi hælder endelig varmt vand i kopperne. Interviewet er slut. Men måske mødet mellem Lene Holm og Kjeld V. Johansen kalder på en opfølgning.

En væsentlig del af Kjeld Johansens program er individuel auditiv stimulation med speciel musik komponeret af Bent Peder Holbech.

 

Kjeld V. Johansen

Udpluk fra hans CV:

Master of Science-grad i psykologi

ph.d. i pædagogik

Tidligere viceskoleinspektør og konstitueret skoleinspektør på Søndermarksskolen i Rønne

Tidligere tilsynsførende ved flere friskoler og på Rønne Privatskole

Tidligere underviser på Danmarks Lærerhøjskole

Tidligere formand for de bornholmske lærere

Medstifter af og bestyrelsesformand for naturskolen Grynebækken ved Svaneke.

I mange år svæveflyveinstruktør og amatørskuespiller i Klemensker Aktørerne

 

Har du noget på hjerte?

Hvis du har noget på hjerte, så kontakt chefredaktøren på oh@bornholmstidende.dk og foreslå en vandrerute.