Tidligere chef for BAT: Vi skylder Jørgen Andersen en stor tak

Tidligere chef for BAT: Vi skylder Jørgen Andersen en stor tak
Jørgen Andersen var idérig og festlig, men også kontroversiel, når han følte sig trådt på, skriver Jørgen Hammer i mindeord om den afdøde ejer af Bornholmerbussen. Arkivfoto: Jens-Erik Larsen
MINDEORD | Torsdag 18. august 2022 • 13:33
Af:
Jørgen Hammer
MINDEORD | Torsdag 18. august 2022 • 13:33

Jørgen Hammer, tidligere trafikchef for det bornholmske trafikselskab BAT skriver mindeord om Jørgen Andersen, der er død, 78 år:

I december 1981 startede Jørgen Andersen Bornholmerbussen, der som rute gik fra Københavns Hovedbanegård over Dragør, med færgen til Limhamn og derfra til Ystad med forbindelse til og fra Bornholmstrafikken. En rute, der hurtig blev populær hos bornholmerne, der fik et billigt og direkte alternativ ved rejser til og fra hovedstaden.

Da jeg i januar 1982 bliver ansat af amtet for at forberede det kommende bornholmske trafikselskab var Jørgen Andersen én, man hurtig kom i kontakt med. Da BAT startede den 1. juni blev det hurtigt aftalt med Jørgen Andersen, at Bornholmerbussens køreplan kom med i BAT’s køreplaner sammen med Bornholmstrafikkens, så det var nemt se, hvordan man kom fra et sted på Bornholm til og fra hovedstaden.

Samarbejdet udviklede sig gennem årene med besøg hos Jørgen i Smørum, hvor han i sin store have have etableret Stormose Jernbane, der var etableret med skinner og materiel fra den tidligere tipvognsbane fra Hasle Klinkerfabrik til Hasle Havn.

Idérig, festlig og kontroversiel

Jørgen var en idérig og festlig herre, men også kontroversiel, når han følte sig trådt på af aktører, der i hans øjne ikke agerede på en fair måde.

Således reagerede han kraftigt over DSB’s initiativ med at sende IC3 tog til Ystad efter Øresundsforbindelsens åbning, da han fandt konkurrencen fra de subsidierede tog unfair. Tilsvarende da Molslinjen vandt udbuddet af den samfundsbegrundede trafik til og fra Bornholm, og Molslinjen introducerede Kombardobussen. Den kom nu med færgen over, og Jørgen forstod aldrig, hvordan de kunne levere buskørsel mellem Bornholm og København til priser, som kun kunne være realistiske, hvis udgiften til færgeoverfarten ikke talte med.

Nu er kampen slut, og vi skylder Jørgen Andersen en stor tak for den service, Bornholmerbussen og firmaets medarbejdere i alle årene efter 1981 har ydet os, ved at sikre os gode forbindelser til alle Bornholmstrafikkens og Bornholmslinjens færgeankomster og -afgange i Ystad.

Æret være hans minde.

Følg debatten på facebook!
'JEG HÅBER, MAN BLIVER LIDT GLAD, NÅR MAN STIKKER HOVEDET IND''JEG HÅBER, MAN BLIVER LIDT GLAD, NÅR MAN STIKKER HOVEDET IND''JEG HÅBER, MAN BLIVER LIDT GLAD, NÅR MAN STIKKER HOVEDET IND''JEG HÅBER, MAN BLIVER LIDT GLAD, NÅR MAN STIKKER HOVEDET IND'
FÅ ABONNEMENT