For selvfølgelig findes der ikke børn og unge med den "diagnose". Der findes børn og unge, der mistrives. Børn og unge med traumer. Børn og unge, der kæmper med at passe ind. Og så findes der voksne – også ministre – der burde vide bedre end at gøre børnene til problemet.
Undervisningsministeren har også talt om lærernes ret til at tage fysisk fat i elever, der ikke makker ret, og det er en skadelig bemærkning, for også her flytter han fokus væk fra det ansvarlige system og over på de børn, der i forvejen kæmper mest.
Når Johannes skriver i avisen, at hans skolegang blev bedre af, at nogen faktisk mødte ham med forståelse, så er det en opskrift, som fremtidens skoler langt hellere skal lytte til end en minister, der har fået ordet opdragelse galt i halsen.
Disciplin, respekt og læring bør bygge på tryghed og ikke på tvang. På nysgerrighed, ikke på skældud. Og af voksne, der ser mennesket før nogen som helst diagnoser.