Men også på det mere praktiske og fysiske plan har Sam vist et engagement. I tror det næppe. Men Sam var med til at lave loftet på Finnedalsgården. Han var også med i de allerførste spæde oprydninger på Spejdercenter Rømeregård. På hjemmefronten hørte vi om pasning af naturgrund, brændesavning og pakning af brænde i kasser, kolonihave, og så videre.
Et andet ord kan være stolthed. Det at børnene laver noget fornuftigt. At børnebørnene får uddannelse og arbejde. Jeg har ikke hørt Sam prale om eller over sit afkom. Men i stemmen med fortællingen om de 13 børnebørn var der en stolthed og beundring. Om børnene har vi fået fortællinger om FN, Geneve, Sydafrika, hjælpearbejde i Myanmar, den britiske familie, Coloplast og Ungarn, Vineyard kirken i Rønne, burmesiske flygtning på Bornholm, baptistkirken og meget mere.
Han gav plads
Også eleverne fra skolen fik beundringer med på vejen, når vi snakkede om effekten af lærerens påvirkning. For som lærer kan man være i tvivl, om det er børnenes naturtalent eller lærerens påvirkning, der former eleverne til det, som de blev eller udrettede i deres voksne liv. For Sam havde i hvert fald beundring for de elever, som han betragtede som "håbløse" i skolen. Men som senere i deres liv fik udrettet noget. Ja nogle faktisk ret meget.
Et tredje ord kan være: Han gav plads. Alle der omgik Sam vidste, at det kunne være svært at få plads i samtalen. Men på nogle områder var han ikke så markant. Dette billede fra hjemmet kan af mig være forkert opfattet. Men jeg tror ikke Sam på noget tidspunkt har trumfet ind over Hanne, når det gjaldt brugen af mobiltelefon, sms, mail, eller Skype.