Han gav plads
Også eleverne fra skolen fik beundringer med på vejen, når vi snakkede om effekten af lærerens påvirkning. For som lærer kan man være i tvivl, om det er børnenes naturtalent eller lærerens påvirkning, der former eleverne til det, som de blev eller udrettede i deres voksne liv. For Sam havde i hvert fald beundring for de elever, som han betragtede som "håbløse" i skolen. Men som senere i deres liv fik udrettet noget. Ja nogle faktisk ret meget.
Et tredje ord kan være: Han gav plads. Alle der omgik Sam vidste, at det kunne være svært at få plads i samtalen. Men på nogle områder var han ikke så markant. Dette billede fra hjemmet kan af mig være forkert opfattet. Men jeg tror ikke Sam på noget tidspunkt har trumfet ind over Hanne, når det gjaldt brugen af mobiltelefon, sms, mail, eller Skype.
Plads og støtte har Sam også givet til spejderarbejdet. Alle børn i hjemmet har været spejder. Og Sam har været aktiv i bestyrelse og ledelse af spejderkorpsene i Nexø. Det har været aktiv spejder, som leder. Og med et stort kontaktnet har Sam trukket mange nye ledere ind i spejderarbejdet. Lige som forældre er blevet shanghajet til opgaver. Her fik de så plads. For Sam var god til at finde folk, sætte dem ind i opgaven, give dem plads. Og støtte dem i processen.