Under finanskrisen arbejdede Steen Jespersen som konsulent og professionelt bestyrelsesmedlem. I den periode kom han ind i repræsentantskabet for Dansk Markedsføring, hvor han også har siddet i bestyrelsen.
– Og så kiggede jeg lidt på at læse til lærer på merit. Men hvis jeg skal være helt ærlig, så tror jeg ikke, jeg ville have tålmodighed til det, sådan som folkeskolen ser ud i dag. Men jeg synes, det er rigtig sjovt at undervise voksne, som jeg blandt andet gjorde med salgskonsulenterne på Carlsberg.
I 2018 kaldte et lille bryggeri på Bornholm på Steen Jespersen. Det har den snart 60-årige CEO i Svaneke Bryghus ikke fortrudt.
– Der er to ting, der er fælles for Svaneke Bryghus og et mejeri som Øllingegaard. De sætter økologi, høj kvalitet, gode råvarer og smag højt, og det er noget, jeg sætter meget pris på, men som jeg kom væk fra, mens jeg var på Carlsberg i takt med, at bryggerierne blev lukket ned.
– Jeg kan rigtig godt lide at være meget tæt på og føle mig forbundet med produktet. For ultimativt, så er det jo det, man lever af. Det var man også på Stryhns Leverpostej. Man kunne lige gå ned og tjekke, hvordan det går, man kunne lugte, når man bagte leverpostej. I store organisationer bliver det tit meget administrativt, siger Steen Jespersen, der typisk er på bryggeriet i Svaneke fire dage om ugen.