– Ja, det synes jeg. Der er større krav og regler, som skal overholdes. Det er meget mere komplekst. Det tager meget mere tid. Jeg kan huske i gamle dage, hvor man kiggede på en kunde. Ham kender jeg, og ham kan jeg sige god for, og så fik han det lån, han efterspurgte. I dag skal vi regne på det, nøgletal med videre skal stemme. Det er en anden måde at gå til tingene på, siger Jens Ole Andersen.
Fiskerikrisen var hård
Hvad har gjort mest indtryk på dig i alle de år?
– Jeg startede i filialen i Tejn i 1990, lige da fiskeriet var ved at bukke under. Det var en barsk tid med mange ærgerlige skæbner. Der var mange familier, der måtte gå fra hus og hjem. Vi var midt i det og blev lidt banditterne, der lukkede kassen. Det var hårdt at se på. Det var fiskerne og fiskerierhvervet, men også følgevirksomhed – smeden, bådebyggeren, vodbinderen, det var hele samfundet i fiskeribyerne, det gik ud over.
– Men de gode oplevelser, hvor man har kunnet gøre nogle kunder glade, er trods alt langt de fleste. Der er selvfølgelig også kunder, der kommer i økonomiske problemer, hvor vi må have den professionelle hat på og sige stop. Det er aldrig sjovt, og man bliver ramt som menneske, siger Jens Ole Andersen.
Det går godt, men...