Ræs på stierne: Det er super trist

Ræs på stierne: Det er super trist
Pia Rifbjerg og naboerne på Violvej bor i boligområdet nederst i højre hjørne, og fra sin terasse har hun indtil videre set tre forskellige biler køre på gangstierne. Hundelufterområdet ligger i modsatte hjørne ved grænsen til skovområdet ved Kannikegård. Foto: Johnny Flatov
NYHED | ABONNENT | 21. MAR 2023 • 05:30
NYHED | ABONNENT
21. MAR 2023 • 05:30

Sidste år blev der anlagt gangstier i området til og fra hundelufterparken i Aakirkeby for at øge tilgængeligheden for gangbesværede. Men der er ved flere tilfælde blevet observeret biler på stierne, selvom de slet ikke er lavet til biltrafik, og det ærgrer formanden for borgerforeningen, som vil tage udfordringen op med kommunen.

Der bliver kørt bil på de nyanlagte gangstier op til hundelufterparken i Aakirkeby – og det til trods for, at stierne slet ikke er bygget til biltrafik men er blevet anlagt for at gøre området mere tilgængeligt for gangbeværede. Det har nogle borgere i området i hvert fald observeret, og det har resulteret i flere opslag på en facebookside for byens borgerforening.

– Det er super trist, at dette opslag skal være nødvendigt, men igen i dag ræsede en mørk stationcar igennem Violvej og ind på stien i den nye skov op mod hundeparken. Det er utroligt, at folk ikke kan forstå, at det ikke er en kørebane til biler, der er anlagt.

Opslaget er skrevet af Pia Rifbjerg, der bor på Violvej med sin hund og har terasse ud til en af stierne. Hun har inden for de seneste par måneder selv set tre forskellige biler på stierne, mens hun har hørt fra andre naboer, der har oplevet lignende.

– De ødelægger stierne. Det er et gangsystem og ikke en kørebane, siger hun til Tidende.

Hun har selv været engageret i at få stisystemet etableret, og hun synes, det bringer noget godt til området, at det er tilgængeligt for alt fra barnevogne til rollatorer og kørestole.

Hun bruger selv stitystemet næsten dagligt, og hun mener, det er ærgerligt, hvis det bliver ødelagt at biler. Og så frygter hun, at det kan ende i en ulykke.

– Der er mange børn og ældre, der færdes på stierne. Og de hører ikke alle sammen lige godt, hvis der kommer en bil kørende, siger hun.

Ingen skiltning

Udfordringen med biler på de nye gangstier er også kommet Aakirkeby Borgerforening for øre. Det er dem, der skaffede penge til gangsystemerne, som blev etableret sidste år nogle måneder efter, at hundelufterparken åbnede i april.

– Ræs er nok ikke det rigtig ord, men jeg har hørt, at folk kører hen til hundelufterområdet på stierne, og det er ikke det, der er meningen med de stier. De er bygget til at gøre området tilgængeligt for dårligt gående, så vi opfordrer folk til at respektere, at man ikke gør det, for man risikerer at ødelægge stierne. Især nu, hvor det er fugtigt og vådt i underlaget, siger formand Niels Lohmann.

Ifølge ham er gangstierne blevet lavet dejligt brede, men det kan måske utilsigtet sende et forkert signal om, at biler er velkomne på stierne.

– Det kan også bare være uvidenhed, der gør, at nogen kører bil der, så vi skal på en eller anden måde at have gjort det tydeligt, måske med noget skiltning.

Er der skiltning derude nu?

– Umiddelbart nej. Og det er også svært at komme efter folk, hvis der ikke er tydelig skiltning. Derfor vil jeg tage det op med kommunen for at finde ud af, hvad vi kan gøre og i hvert fald oplyse folk om, at det ikke er tilladt.

Hvis der ikke er noget skiltning, kan man så sige, det ikke er tilladt?

– Jeg skal ikke kunne sige, hvad færdselsloven siger, men det har aldrig været meningen, at man skulle køre i bil på de stier, for de er lavet til en helt anden vægtklasse. Så vi er kede af, hvis det bliver en tendens, at man ikke gider gå op til hundeskoven, men kører i bil, for det kan stierne ikke holde til, siger Niels Lohmann og tilføjer, at man kan parkere og gå til hundelufterområdet fra flere veje.

– Vi er ikke vrede eller i panik, men vi er opmærksomme på, at det er en lille udfordring, som vi skal håndtere på en måde, så vi kan passe på de ting, der er blevet lavet, siger Niels Lohmann.

Fysisk afspærring

En anden mulighed er at etablere bomme, som gør det fysisk umuligt for biler at komme ind på stierne.

Det håber Pia Rifbjerg på, men hun vil også være tilfreds med skiltning, selvom hun ikke umiddelbart mener, det bør være svært at se, at det ikke er en kørebane til biler.

– Jeg synes, det er meget tydeligt, at det ikke er en vej til biler, siger hun om stierne, der er belagt med strampet grus.

Og det ville da også umiddelbart virke som en oplagt og let løsning at blokere indgangene, siger Niels Lohmann fra borgerforeningen.

– Det nemme ville være at smække nogle store sten for, men det skal også være muligt for kommunen at komme dertil og arbejde, siger Niels Lohmann og tilføjer, at muligheden med at afspærre indgangene ikke er blevet diskuteret i borgerforeningen endnu, og at det er en beslutning, kommunen i så fald vil skulle træffe.

– Men det vil være trist, og det er bedre, hvis man kan få folk til at bruge almindelig sund fornuft ved at gøre opmærksom på, at det er uhensigtsmæssigt at køre helt op til området. Jeg skal holde et møde med kommunen om en uges tid, og der vil jeg bringe det op.