Svar fra minister
Når det gælder mulig blokering af vandgennemstrømningen til Østersøen, retter opmærksomheden sig for tiden mod den kunstige halvø Lynetteholm i Øresund, der ifølge officielle beregninger blokerer vandgennemstrømningen med 0,23-0,25 procent og transporten af salt til Østersøen med 0,21-0,23 procent. Der er en usikkerhed på plus/ minus 0,25 procent.
Ved Tårs arbejder man med tre forskellige modeller for en fremskudt færgehavn, der ifølge rapporten fra 2018 vil blokere gennemstrømningen med mellem 0,09 og 0,31 procent.
Den samlede effekt af de to og andre infrastrukturprojekter er noget af det, analysen af færgehavnen i Tårs skal kigge på, fremgår det af et svar fra transportminister Thomas Danielsen til Folketingets transportudvalg.
"Det er i den politiske forligskreds bag Infrastrukturplan 2035 (vejdelen) besluttet, at der i forbindelse med analysen af vandgennemstrømningen i Storebælt og strømforhold ved indsejlingen til en fremskudt færgehavn ved Tårs skal foretages verificerende simuleringer af vandgennemstrømning til Østersøen (salt, lagdeling mv.), herunder kumulative virkninger med øvrige mulige infrastrukturprojekter i overgangsområdet mellem Kattegat og Østersøen", skriver ministeren.