Forurenet vand fra skibe truer Østersøen

Forurenet vand fra skibe truer Østersøen
Det er ifølge forskere dyrt for havmiljøet og samfundsøkonomien, at visse skibe udleder forurenet scrubbervand i Østersøen. Arkivfoto: Berit Hvassum
MILJØ | Torsdag 16. maj 2024 • 05:30
Henrik Nielsen
Journalist
MILJØ | Torsdag 16. maj 2024 • 05:30

Tungmetaller og tjærestoffer forurener Østersøen og koster samfundet milliarder.

Både Danmark og Sverige ønsker et forbud mod skibes udledning af scrubbervand forurenet med tungmetaller og tjærestoffer i Østersøen. Det kan der være god grund til, viser nyt studie.

Søfartsbranchen sparer penge ved at sejle på billigere olie i stedet for renere brændstoffer, mens udledningerne koster samfundet milliarder af kroner. Bag studiet står svenske og finske forskere.

En scrubber er en slags luftvasker, der renser skibenes røggas for svovl ved at vaske røgen. De har vundet udbredelse som reaktion på strengere regler for skibenes udledning af svovl, som blev indført i 2015. Er der tale om åbne scrubbere, udleder de det beskidte vand direkte i havet, hvilket har ført til bekymringer for ??havmiljøet. Mere konkret drejer det sig om reduceret vækst og øget dødelighed for havets organismer, overgødskning af planteplankton og forsuring af havvandet. En åben scrubber udleder ifølge studiet hundredvis af kubikmeter surt og forurenet vand, der indeholder for eksempel metaller og tjærestoffer.

En nylig undersøgelse viser, at skibe udstyret med scrubbere tegner sig for op til 8,5 procent den samlede tilførsel af visse tjærestoffer til Østersøen, og at udledningen af ??scrubbervand i væsentlig grad øger den miljømæssige risiko, der er forbundet med frigivelse af disse stoffer i havnemiljøer.

Store omkostninger

Forskerne fra Sverige og Finland fortæller, at antallet af skibe udstyret med scrubbere i Østersøområdet er steget fra 2014 til 2022, og i 2022 var der 804 unikke fartøjer, der brugte scrubbere i området. Det har paradoksalt nok medført et øget forbrug af tunge brændselsolier med højt svovlindhold.

De skriver, at der siden 2015 er brugt 9,6 millioner ton af denne type olie, og at der i samme periode er udledt 3,2 milliarder kubikmeter scrubbervand fra åbne scrubbere inden for Østersøområdet – det meste siden 2019.

Studiet kigger også på de samfundsmæssige skadeomkostninger på havmiljøet fra udledningen. Sammenlignet med, hvis man havde begrænset bruges af scrubbere i Østersøen i 2015, beløber de sig til en værdi 680 millioner euro, svarende til 507 milliarder kroner, skriver forskerne.

For at vurdere de samfundsmæssige omkostninger har forskerne begrænset sig til ??skibe, der sejlede i Østersøen, Den Botniske Bugt, Den Finske Bugt, Rigabugten, Kattegat og Skagerrak. Forbruget af tunge brændselsolier og mængderne af scrubbervand udledt inden for Østersøområdet for hvert skib blev estimeret ud fra det samlede årlige olieforbrug og andelen sejlet inden for Østersøen.

Om studiet

Studiet hedder "Strong economic incentives of ship scrubbers promoting pollution"

Bag studiet står Chalmers tekniska högskola, afdeling for Mekanik och maritima vetenskaper, Göteborg, Sverige; Finlands meteorologiske institut Ilmatieteen laitos, Helsinki, Finland og IVL Svenska Miljöinstitutet, Göteborg, Sverige

Det er offentliggjort i maj i år

Følg debatten på facebook!


En sijllavitta



‘Sijllagjæl’ (indvolde fra sild) som man klaskede op på en væg i forskellige figurer, fx et ansigt, for at forskrække folk om natten, idet det lyste (fosforescerede). Teinnæs illustrerer ordet med følgende citat: ‘Pass du på, ønte varr så vikti, æjlla kajn du tro jâ ska lawa dai en sijllavitta’.
FÅ ABONNEMENT