Første dele af kæmpebatteri er på plads: 'Vi sætter strøm til i september'

Første dele af kæmpebatteri er på plads: 'Vi sætter strøm til i september'
Det er tale om præcisionsarbejde, når batterimodulerne skal sættes på plads ved siden af hinanden. Foto: William Sonne Kaalø
NYHED | 6. AUG 2024 • 17:14
Henrik Nielsen
Journalist
NYHED
6. AUG 2024 • 17:14

Ewii vil placere Danmarks største batteri ved transformerstationen på Jydegårdsvej i Hasle. Hvis alt går vel, bliver der allerede om godt en måned sat strøm til batteriet.

Tirsdag morgen ankom de første dele af Danmarks største batteri til Bornholm med fragtfærgen Hammershus fra Køge.

Det fortæller DR Bornholm tirsdag morgen.

Bag batteriet står forsyningsselskabet Ewii, og direktør for kommerciel infrastruktur Claus Møller glæder sig til, at batteriet ved transformerstationen på Jydegårdsvej i Hasle kommer i drift, fortæller han til regionalradioen.

Han har tidligere fortalt i Tidende, at det 800 ton tunge batteri på 30 megawatt er en del af koncernens kommercielle aktiviteter inden for den grønne omstilling.

Claus Møller er selv taget ud på byggepladsen tirsdag formiddag for at overvære den første del af anlægsarbejdet. Han fortæller, at der med dagens sending er tale om den første tredjedel af batterierne samt fem såkaldte invertere og nogle styreskabe. Om 14 dage kommer der så en ny omgang grej til Bornholm, og de sidste batterier kommer til Bornholm inden for den næste måned.

Store køleskabe

Inde bag en række af træer er byggepladsen, og her er en stor kranbil samt en række personer iklædt orange arbejdsveste i gang med at løfte de første batterimoduler af en lastbilhænger. Claus Møller kalder dem for nogle store køleskabe, hvilket de rigtignok ligner. Den stærke kran løfter dem ind på selve det område, hvor batterimodulerne skal stå i lange rækker ved siden af hinanden. Men det er et tidskrævende arbejde, og ud over den lastbilanhænger, der tirsdag først på eftermiddagen er ved at blive tømt, venter fire andre.

– De skulle gerne have den første container tømt i dag og så de andre de næste dage. Så er det hele klar til den næste sending om 14 dage, siger Claus Møller.



Batteridelene er godt pakket ind på lastbilanhængeren. Foto: William Sonne Kaalø

 

Forretningsmodellen går ud på at købe strøm til at oplade batteriet, når udbuddet er stort, og prisen er lav, for at sælge strømmen, når efterspørgslen stiger.

Hovedformålet er altså ikke at forbedre forsyningssikkerheden på Bornholm, men det er en mulig sideforretning. Batteriet har en energikapacitet på 43 megawatt-timer, og at det kan forsyne hele Bornholm med strøm i halvanden time, når det lokale elforbrug er på sit højeste. Dermed kan Bornholm blive bedre rustet mod langvarige strømafbrydelser, hvis Ewii vælger at bruge strøm fra batteriet i den situation.

– Hvis vi til den tid finder det formålstjenligt, kan vi være med til at sikre ødrift, hvis en fisker ødelægger søkablet til Sverige, sagde Claus Møller her i spalterne i april sidste år.

Anhænger spærrede vej

Et så stort anlægsarbejde kommer dog sjældent uden udfordringer. Heller ikke denne tirsdag på Jydegårdsvej i Hasle. Midt på den smalle vej, der forbinder de to trafikerede veje Fælledvej og Svalhøjvej, står en lastbilanhænger og spærrer for trafikken. I løbet af den halve times tid Tidende er på stedet, kører flere bilister, der skal forbi forgæves, og må vende ved indkørslen til byggepladsen. Til frustration for enkelte, fornemmer man. Det kulminerer, da Bornholms Regionskommunes vejservice kommer kørende og, som andre, heller ikke kan komme forbi, og derfor må melde sagen ind til kollegaerne i vejmyndigheden.



Heller ikke regionskommunens vejservice kunne komme forbi, og så blev sagen meldt ind til vejmyndigheden. Foto: William Sonne Kaalø

 

Det får sagsbehandler Lars Greve til at rykke ud til stedet, for da Tidende taler med ham en times tid senere, inspicerer han omgivelserne med egne øjne.

– Jeg holder herude nu for at se, hvad der er op og ned. Den korte historie er, at de er kørt fast med den ene lastbil, så de ikke har kunne flytte den. Det har de fået løst nu, så der ikke skal holde nogle biler på vejen og spærre det hele, siger han.

Sætter strøm til i september

Claus Møller fortæller, at den pågældende lastbilanhænger kom klokken lidt over 12. Den første dag har da også budt på lidt udfordringer, medgiver han.

– De første batterier kom først klokken 10. Vi havde håbet, det kunne være der klokken 8, så der tabte de to timer, lyder det.

– Det er ikke noget, vi har så meget erfaring med i Danmark. Så de første løft, de lavede i dag, tog for lang tid i forhold til, hvad de havde regnet med. Der skal sættes 116 batterier op, så jeg tænker, det efter et par stykker går lidt hurtigere.

Batteriet fylder i alt 1.400 kvadratmeter, og Ewii regner med at sætte strøm til allerede den 16. september, oplyser Claus Møller.

– Der får vi strøm ind ovre fra højspændingsstationen, og så kan vi begynde at arbejde med batterierne. Der skulle det meste af montagen gerne være afsluttet, siger han og tilføjer, at det tager en seks-syv timer at lade batterierne op, men at selskabet selv kan styre, hvor lang tid det skal tage.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT