– Zahrtmann var en enestående maler. Men det, denne udstilling i virkeligheden handler om, er, at han aldrig danner skole på den klassiske måde, hvor eleverne ligner deres professor. Han gør en dyd ud af, at eleverne får deres eget udtryk, siger Tine Nygaard.
De unge malere lod sig i begyndelsen af 1900-tallet inspirere af udefrakommende strømninger, som blandt andet blev ført til Danmark af studieskolernes stiftere, Krøyer og Tuxen. Det gælder også modernisterne Isakson, Rude, Nielsen og Weie, som alle var optaget af farver, flader og form.
– Krøyer og Tuxen bragte et helt andet kunstsyn med sig hjem fra Frankrig, der var præget af impressionismen. Og det kan man jo tydeligt se her, siger Tine Nygaard og peger på to malerier, det ene fynbomaleren Peter Hansens Modelfigur, og Edvard Weies Nøgen yndling under et træ. Det første er malet i 1887, det andet i 1908.
– Begge har været elever hos Zahrtmann, men har vidt forskellige kunstneriske udtryk. Zahrtmann formåede altså at uddanne ikke bare en ny generation af malere. Han startede også et helt nyt kapitel i kunsthistorien.