– Jeg har henvendt mig til alle, der medfinansierer projektet, ud fra en betragtning om, at de ikke er uden betydning, når de deler penge ud til højre og venstre. Når man gør det, er man med til at styre, hvad der sker i Danmark. Og efterhånden synes jeg, at det er svært at finde ét eneste godt argument for den tilbygning, der bliver gennemført på kunstmuseet, siger han til Bornholms Tidende.
Knud Andersen fastholder særskilt, at det var en fejl at overlade det til den amerikanske arkitekt James Carpenter at tegne en tilbygning. For dermed kom. der ingen arkitektkonkurrence.
– Velux-Fonden har givet en pris til arkitekten James Carpenter, der har tegnet tilbygningen. Så tænker Lars Kærulf Møller, at hvis Carpenter nu tegner tilbygningen, er Velux-Fonden nok med. Og ganske rigtigt, det var de også, siger han.
– Derfor kom der ikke en arkitektkonkurrence, og derfor ved vi nu ikke, om der kunne have været tegnet noget, der ville respektere en 100 år gammel fredning. Jeg henvender mig til fondene nu, fordi man ikke skal kunne sige bagefter, at man ikke var klar over det her.
– Når man ser tegningerne af tilbygningen, er det indlysende, at man ikke har haft den samme fintføling over for fredningen og tankerne bag den, som vi så det i arkitektkonkurrencen om det nuværende kunstmuseum, siger Knud Andersen.