I sin kunst arbejder Martin Thaulow både med film og fotografi, men han har en bred kunstnerisk uddannelse, hvor han blandt andet har været i lære som kunstmaler. Han kan godt lide at finde nye materiealer at udtrykke sig med, men stilmæssigt er der et træk, der går igen: Han fotograferer altid mennesker i øjenhøjde.
– Hvis du ved lidt om fotografi, ved du, at hvis du tager billederne oppefra, tager du magten over folk, og hvis du skyder nedefra, giver du folk magt, men hvis du skyder det i øjenhøjde, så er vi på samme niveau. Så jeg skyder helt bevidst mine billeder i øjenhøjde for at vise, at vi er lige. For mig handler det om at sætte ansigt på mennesker, så de ikke reduceres til en problematiseret masse, man ikke forstår, hvem er. Altså at afmystificere tingene ved hele tiden at forstå, at det er mennesker, vi taler om.
Afmystificeringen skal også modvirke den tiltagende splittelse, vi ikke blot oplever i Danmark, men overalt i verden, og derfor sigter Martin Thaulow også efter, at nå så bredt ud med sin kunst som muligt. Ikke for at overbevise folk om, at de skal være 100 procent enige med ham, men for at gøre dem nysgerrige og ikke lade sig styre af fordomme og forudantagelser, som han mener præger manges holdninger, når det kommer til flygtninge:
– Der er ikke noget galt i, at mennesker uden krigsoplevelser, ikke ved hvad det vil sige at være flygtning, men derfor kan folk indimellem godt lige tager fem minutters pause for at sætte sig ind i, hvad folk flygter fra. Det er sult, død og ødelæggelser.