'Det var fantastisk at få Freia hjem'

'Det var fantastisk at få Freia hjem'
I vinter ligger Freia i Hasle Havn. Foreningen Freias Venner og frivillige er i gang med at rydde under dæk og bringe det gamle lastrum i skibet tilbage. Foto: Jacob Jepsen
KULTUR | HASLE | Torsdag 29. december 2022 • 10:30
Henrik Nielsen
Journalist
KULTUR | HASLE | Torsdag 29. december 2022 • 10:30

I 2022 vendte skonnerten Freia hjem til Bornholm efter 50 år væk fra øen. Det første halve år er gået godt, og der bliver lagt planer for fremtiden.

 

For de fleste var de politiske taler og debatter højdepunkterne ved sommerens folkemøde. Folkemødet var tilbage i fuldt flor, og den demokratiske festival fyldte igen Allinge med samfundsinteresserede mennesker. Det er svært at sige, hvor mange af dem, som lagde mærke til stålskonnerten Freia, der lå i havnen disse junidage, men det gjorde Henrik Olsen.

– Det var fantastisk at se det gode skib i Allinge Havn, velvidende at hun nu var kommet til Bornholm for at blive, fortæller han om det historiske skibs hjemkomst til Bornholm i en alder af 125 år – og efter 50 år væk fra øen, siger han.

Forud var gået næsten to års arbejde og bestræbelser på at få et mangesidet puslespil til at hænge sammen, og helt indtil de sidste uger og dage inden ankomsten til Folkemødet var meget usikkert. Derfor var dagene i Allinge den hidtidige kulmination, og budskabet om Freias tilbagevenden nåede ud til mange lokale kræfter, der lagde vejen forbi og tilkendegav deres opbakning og interesse.

– Samtidig har det haft stor betydning, at Freia nu fysisk er ankommet til fødeøen. Nu er det ikke bare fantasier og gode hensigter, men virkelighed, håndfaste muligheder og en masse arbejde og dejlige oplevelser forude, fortæller Henrik Olsen, som er formand for foreningen Freias Venner, der ejer skibet.


Henrik Olsen er formand for Freias Venner, som ejer skonnerten Freia. Han har startet mange foreninger og har aldrig tidligere oplevet en sag, der har kunnet samle en så bred vifte af mennesker og interesserede. Foto: Jacob Jepsen

 

Hele Bornholms projekt

Selvom det var Allinge, Freia ankom til ved hjemkomsten til Bornholm, er det Hasle, der er blevet skibets hjemhavn, og det fungerer rigtig godt. Det er en havn, der harmonerer godt med Freias størrelse.

– Havn og skib klæder hinanden. Vi lå kort tid i Rønne Havn, her blev Freia ganske enkelt helt væk, og hun lå ret ubeskyttet. Hasle er en fin base, og der er et spændende miljø både med Columbus og andre kræfter, der arbejder for den maritime historie og udvikling i havnen, siger Henrik Olsen.

Hasle som hjemhavn ændrer ikke på, at Freias tilbagevenden til Bornholm er tænkt som et projekt for hele Bornholm.

– Det kan godt være, at vi er landet og har base i Hasle, men målet er at komme godt omkring hele kyststrækningen på Bornholm. De mest oplagte havne for Freia at anløbe er, ud over Hasle, Tejn og Nexø, også i den travle sommertid, fortæller han.

Foreningen oplever stor interesse for at få Freia rundt til de andre havne på Bornholm. Freias Venner arbejder på at få lavet en rytme for sejlads i den kommende sæson, hvor Hasle, Tejn og Nexø indgår i en god grundstruktur.

– Freia stikker ikke dybt og kan i princippet anløbe mange havne, men der skal også være plads, og vores besætning skal være tryg ved de enkelte anløb. Derfor satser vi på de tre i første omgang. Det, vi skal have for øje, er Bornholms enestående geografi. En ø, der er stor nok til at rumme meget forskellig geografi og oplevelser og samtidig ikke for stor til at sejle rundt om og samtidig kombinere med infrastrukturen på land, lyder det fra Henrik Olsen.

Mange gode kræfter

Sideløbende med arbejdet med skibet Freia foregår der en indsats for at opbygge foreningen, der ejer skonnerten.

Henrik Olsen er formand for foreningen. Han fortæller, at han har startet mange foreninger, og han har aldrig oplevet en sag, der på samme måde har kunnet samle en så bred gruppe af mennesker og interesserede.

– Det er en hel særlig mangfoldighed af kompetencer, interesser og forudsætninger, der samler sig om en kærlighed og fascination til denne mere end 125 år gamle dame. Det er ganske enkelt kommet helt bag på os, hvor stort og stærkt et netværk denne skønne dame har, fortælle formanden.

For ham har det været en stor glæde at opleve, hvordan en voksende gruppe af aktive frivillige tager ansvar og med deres viden og vilje bærer projektet videre. Først holdt man åbent skib hver torsdag, og det er nu udvidet til arbejdslørdage båret af et stærkt hold af frivillige. Der er stadig brug for alle med en interesse og forkærlighed for projektet og det gode skib, og der er så mange opgaver og muligheder, at man uden selv at kunne sejle eller håndværksmæssige evner måske kan bidrage med noget helt tredje.

– Der er både brug for hænder, hoveder og hjerte. Der er plads til alle, også de skæve ideer og tanker. Specifikt er vi gået i gang med at rydde under dæk og bringe det gamle lastrum i skibet tilbage. Her har vi brug for folk med kompetencer inden for skibselektronik. Besætning er også en evig jagt. Jo flere hold vi har her, desto mere vil vi kunne sejle i den kommende sæson. Og det er bare vigtigt, at vi kan læne os bredt op ad mange gode kræfter, i stedet for at for meget hænger på for få hænde, forklarer Henrik Olsen.

Freias Venner har passeret 100 medlemmer og nærmer sig 150.

– Det er helt afgørende, at gruppen af støttemedlemmer vokser sig stor og markant. Det er både vigtigt for at få driftsøkonomien til at hænge sammen, og samtidig er det afgørende som bevis for, at projektet virkelig har fat i lokalområdet og har en stor betydning, fortæller han.


Når sommeren og varmen vender tilbage, er det planen, at Freia skal sejle mellem havnene i Hasle, Tejn og Nexø, som umiddelbart er dem, der er bedst egnet til den gamle stålskonnert. Arkivfoto: Jacob Jepsen

 

Klar til sejl

Når Henrik Olsen kigger frem mod 2023, ser han Freias røde sejl for sit indre øje. I 2022 har skonnertens sejladserne været for motor, men folkene bag skibet drømmer om at få gjort det klar til at sætte de røde sejl i den kommende sæson.

– Ikke nødvendigvis hver gang vi er ude at sejle, men det skal være målet, fortæller han.

Den ambition kræver, at Freia kan stille med en langt større besætning, når den skal ud at sejle. Derfor er der både brug for folk med erfaring og fremfor alt lyst og nysgerrighed på at tage en tørn om bord.

I årets løb bliver der en række arrangementer i havnene, som Freia anløber.

– Planen er ikke færdig, men det pibler med ideer, og det gamle lastrum, der nu dukker frem, bliver et sandt multirum under dæk, hvor op til 40 gæster kan samles. Det giver helt nye muligheder, et flydende forsamlingshus, fortæller Henrik Olsen.

Som det ser ud nu, kommer 2023 også til at byde på et gensyn med stedet, hvor Freia vendte hjem til Bornholm, nemlig Allinge Havn og Folkemødet.

– Ideer til anvendelse at det gode skib i andre sammenhænge er vi glade modtagere af, lyder det fra Henrik Olsen.

 

 

Om Freia

Skonnert bygget i Rønne i 1897.

Bortset fra skoleskibene Danmark og Georg Stage er Freia det sidste eksisterende danskbyggede sejlskib af stål.

Det var det mindste af Bornholms Maskinfabriks sejlskibe, som løb i vandet fra værftet i Rønne.

Skibets ejer var et aktieselskab med C. P. Bentzen som korresponderende reder.

Indtil 1972 var det hjemmehørende i Rønne, hvorfra det har sejlet forskellig fragtsejlads. Efter 1972 blev skibet solgt til USA og senere tilbage til Danmark.

 

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT