Nyt tog-signalsystem tager længere tid at indføre end ventet

18. OKT 2024 • 11:21INDLAND/KRIMINAL

Når tog aflyses eller bliver forsinket på grund af signalfejl, er årsagen et gammelt, manuelt signalsystem.

Årsagerne til mange aflysninger af tog i Jylland fredag skyldes signalfejl i det gamle signalsystem.

Det vurderer Kristian Madsen, der er medlem af Ingeniørforeningens jernbanetekniske gruppe IDA Rail, selvstændig konsulent og tidligere chef for jernbanen på Storebæltsbroen og Øresundsforbindelsen.

- Det system, vi har i dag, er et manuelt system, som afgiver signaler til glødelamper via relæer og viser lokomotivførerne, at de kan køre. Det er ved at blive skiftet ud med et digitalt system, siger han.

Signalsystemer sikrer, at togene ikke kører for tæt på hinanden - og støder sammen, forklarer Kristian Madsen.

Det gamle system blev indført i midten af 1900-tallet, og Banedanmark er ved at skifte det ud med et nyt.

- Dengang var der ofte kun ét spor på strækningen, så det var nemmere at sikre, at togene kørte med den rigtige afstand. Men i dag er der især flere tog inde i de store byer, siger han.

Når der sker et nedbrud i det gamle system, rykker fejlretningspersonale ud. Det kan potentielt tage lang tid, forklarer Kristian Madsen.

- Når et signal går i rødt, skal fejlretningspersonale ud at se på stationen. Der kan potentielt være langt at køre, når de skal ud alle mulige steder i landet.

Det er også årsagen til, at sjællændere vil opleve flere aflysninger af tog frem til starten af 2025, hvor en opdatering af det nye signal- og trafikstyringssystem ERTMS ventes at stå færdig.

Danmark påbegyndte arbejdet med at udskifte systemet i 2009, hvor softwaren ikke var færdigudviklet endnu.

- Det var meningen, at det skulle stå færdigt i slutningen af 2010'erne, men Banedanmark har været nødt til at udskyde det til 2033. Man har ikke fundet den endelige løsning på, hvad man skal gøre på de store stationer som Fredericia og København, siger han.

Flere enkeltsporede strækninger har allerede indført systemet. Det gælder blandt andet en direkte togforbindelse fra Næstved til København, der blev indviet i 2023.

Når det er endeligt indført, vil Danmark være det første land i Europa til at have et fuldt digitaliseret signalsystem.

/ritzau/

MESTE LÆST INDLAND-KRIMINAL (48 T)

SENESTE RITZAU

FÅ ABONNEMENT