– Jo, men kommunen har også et ansvar over for de her børn. De her børn har jo lige så mange rettigheder, som alle andre skolebørn har til at få en ordentlig skolegang og en afgangseksamen.
– Mange af de her børn er jo også beskyttet under handicap-konventionen. Fordi mange af dem er børn med handicap, altså en eller anden form for psykisk handicap. Men det tager man heller ikke rigtig højde for.
Så tænker I, at der er sparet så meget, at de bryder konventionerne?
– I nogle tilfælde, ja. Vi står jo med elever, som man ikke kan honorere, og som bliver kastet rundt i systemet, til trods for, at man faktisk skal kunne løfte opgaven. Og i sidste ende, så bliver resultatet, at det er anbringelser, fordi man ikke kan honorere det, børnene har behov for. Og det kan jo ikke være rigtigt, at vi skal derhen, hvor vi skal anbringe børn ude fra hjemmet, fordi kommunen ikke kan efterleve det behov og de krav, der skal til for at kunne give et barn en ordentligt skolegang.
– Det presser også familier. Jeg kender til flere familier, der simpelthen har valgt at fraflytte øen, fordi børnene ikke får den hjælp, de skal have, siger Selina Munch-Petersen, som selv har en datter på Heldagsskolen.