Turisterne købte t-shirts, plakater og muleposer, men nu er det noget andet der hitter

Turisterne købte t-shirts, plakater og muleposer, men nu er det noget andet der hitter
Jessica Felby laver selv fisketrykkene med en japansk teknik, hvor hun smører blæk på en fisk og laver aftryk. Foto: Jacob Jepsen
NYHED | ABONNENT | 14. SEP 2022 • 10:30
NYHED | ABONNENT
14. SEP 2022 • 10:30

I en lille butik ved siden af kirken i Nyker har Rasmus og Jessica Felby netop haft deres første sommersæson. Den kom lidt sløvt i gang, men alt i alt er vandet som selvstændig ikke helt så dybt, som de to havde frygtet.

 

En lille aflang bakke i krydsfinér på 15 gange 30 centimeter med en sild påtrykt. Den er det helt store hit i butikken hos Rasmus og Jessica Felby, som står bag mærket Jolly Fish Face, som netop har haft deres første sommersæson på Bornholm.

– Den er udsolgt, og det har den faktisk været i noget tid. Alle vil have en bakke med hjem, fortæller Jessica Felby, som er kunstneren bag fiskemotiverne.

Butikken åbnede dørene for første gang i påsken. Det var her sæsonen startede, og turisterne ville begynde at vælte ind, havde de fået at vide.

Men der var ikke nogen, der væltede ind i den gamle kirkesmedje i Nyker.

– Det var en ret sløv start. Der kom ikke rigtig nogen. Kun en cyklist af og til, der ville bede om lidt vand. Så nu sælger vi kolde drikke ovre i hjørnet også, fortæller de to nyopstartede.

De fik snart bestilt store skilte hjem, der blev hængt op på facaden ud mod vejen, og så fik de lov til at stille et skilt henne ved kirken, så når folk alligevel var der, kunne de lige så godt kigge ind i butikken også.

De annoncerede i turistmagasinerne, der ligger fremme i sommerhusene, og så fik de en instagramkonto op at køre. Alt sammen med hjælp fra Business Center Bornholm og Genstart Erhverv i Gadeplan.

– Det er jo et anderledes koncept, så vi prøvede bare at sprede budskabet om, at folk kunne komme forbi og kigge ind og se, hvad det er, vi laver, fortæller Jessica Felby.

Og det tog folk til sig. De kiggede forbi, så hvad der blev lavet. Kiggede sig omkring – og gik igen uden at købe noget.

Souvenir med hjem

Men da juni gik på hæld, begyndte der at komme skred i det. Flere turister fik øje på skiltene, når de passerede Nyker på vejen til Gudhjem enten i bil eller på cykel, og så begyndte bakkerne at blive revet væk, sammen med andre souvenir-agtige produkter fra butikken.

– I juni og juli solgte vi rigtig mange t-shirts, muleposer og trykte plakater – og så selvfølgelig bakkerne, fortæller Rasmus Felby.

Det var ofte børnefamilier, der kiggede forbi, og butiksindehaverne fandt ud af, at de blev hængende lidt længere, hvis der var lidt legetøj eller anden aktivitet til børnene. De der havde kigget forbi et par gange og hyggesnakket begyndte at komme tredje gang, og denne gang købte de noget.

– Folk vil gerne have en souvenir med hjem, og så er der bare nogle ting, der er oplagte til det. Det kan man godt mærke, fortæller Jessica Felby.

Demonstrationerne af, hvordan fiskeprintene blev lavet med blæksprutteblæk, pensel og friske fisk, det var der til gengæld ikke nogen, der dukkede op til, og det fik dem til at ændre strategi.

– Vi fandt ud af, at vi bliver nødt til bare at køre en demonstration, når der er flest mennesker herinde. Og det er altid torsdag, når folk er på vej ud til deres sommerhus, fortæller de.

Da ferien sluttede for børnefamilierne blev blæksprutte-porcelænet mere populært i butikken. Foto: Jacob Jepsen

 

Hårdt at sælge kunstværker

Da skolernes sommerferie sluttede skete der imidlertid en ændring i kundernes købevaner.

– Her i august er der kommet mange mennesker uden børn, som køber porcelæn eller originale kunstværker, fortæller Rasmus Felby.

Porcelænet er smådyrt og håndtrykt, og de har flere gange oplevet, at folk har sejlet båden i havn på Bornholm for at købe noget helt særligt, som de har fået pakket og så er de videre.

Og de originale kunstværker, som kan koste alt imellem 1.200 og 10.000 kroner bliver udvalgt direkte fra væggen, og nogle gange indkøbt med en hjemmebygget ramme.

– Jeg føler mig knyttet til de kunstværker, jeg har lavet. Det tager mig flere dage at lave et, og derfor kan det faktisk være lidt hårdt, når de bliver solgt, forklarer Jessica Felby.

– Men den anden dag, da der var en, der ville købe et billede, og jeg ikke rigtig ville af med det, så mindede Rasmus mig om, at man ikke kan drive et atelier, hvis man ikke vil sælge sin kunst.

Så værket blev solgt, og heldigvis er der stadig et par stykker tilbage, der ikke er til salg. Og de fleste salg foregår da også med et smil på læben.

– Det er jo en fantastisk følelse, at folk vil købe det, jeg har lavet.

De to ejere af butikken håber, at næste år byder på mere omsætning. Men omvendt kunne sæsonen have gået meget værre, mener Rasmus Felby, som har mere ro i maven nu, end han havde da eventyret startede.