Rederi ville købe Bornholmerbussen: Et kanonprodukt

Rederi ville købe Bornholmerbussen: Et kanonprodukt
Bornholmerbussens fremtid er fortsat en smule uvis - men potentielle købere skulle være klar til at overtage. Arkivfoto: Torben Østergaard Møller
NYHED | ABONNENT | 26. NOV 2022 • 05:30
NYHED | ABONNENT
26. NOV 2022 • 05:30

Direktør Mads Kofod i Bornholmerfærgen frem til 2010 stod øverst på Jørgen Andersens liste som køber, når han selv døde.


Bornholmerfærgen, som besejlede Bornholm, indtil Molslinjen overtog i 2018, forsøgte faktisk at købe Bornholmerbussen, men direktøren i busselskabet, Jørgen Andersen, takkede pænt nej.

Det fortæller Mads Kofod, som var direktør i rederiet gennem 10 år og frem til foråret 2010.

Siden Jørgen Andersens død i august i år har der, som tidligere nævnt i Tidende, været usikkerhed om, i hvilket regi busselskabet skal fortsætte, og som også oplyst i Tidende af Torben Lund, som er bobestyrer for Bornholmerbussen, ligger der en gammel aftale om forkøbsret af virksomheden.

Hvem der har denne forkøbsret er dog ikke kommet frem, og Mads Kofod kender heller ikke til den – i hvert fald ikke i nedskrevet form.

– Men jeg tog kontakt til Jørgen Andersen, fordi vi gerne ville købe Bornholmerbussen, siger han til Tidende.

– Han sagde "Mads, den er ikke til salg, men jeg vil indlede et så godt samarbejde med dig, som jeg overhovedet kan". Vi kom superfint ud af det med hinanden, og han tilføjede også, at når han engang døde, ville vi få lov til at overtage hans busselskab.

I en artikel bragt i Tidende torsdag den 11. januar 2007 i anledning af en reception ved 25 års-jubilæet for Bornholmerbussen siger Jørgen Andersen da også:

– Mads vil gerne købe Bornholmerbussen, og han er også den eneste, der kan få lov. Jeg vil hverken sælge til en svensker eller en jyde, men foreløbig bliver jeg ved.

Videre siger Mads Kofod i dag:

– Mig bekendt har det aldrig været skrevet ned, men jeg kan ikke med 100 procents sikkerhed sige, at der ikke ligger et brev et eller andet sted. Var det ikke formaliseret, bidrog vores snak dog til, at vi fik et endnu tættere forhold til Jørgen Andersen. Det føler jeg, og det tror jeg også, mine medarbejdere følte. Og opstod der problemer, var det gerne mig selv, der ringede til ham.

 

Så gode venner var de. Mads Kofod og Jørgen Andersen ved Bornholmerbussens 25 års jubilæum i 2007. Foto: Jens-Erik Larsen

 

Hjem i ledbus

Forholdet de to direktører imellem resulterede da også til tider i en lettere kuriøs ankomst til hjemmet for Mads Kofod, som dengang boede i Hellerup. Jørgen Andersen kørte nemlig også selv i sine busser som chauffør, og:

– Det skete om fredagen, hvis han kørte den tur, hvor jeg var med, at når han havde sat de øvrige passagerer af, så kørte han mig helt hjem. Så ankom jeg der i en stor ledbus, ler Mads Kofod.

– Folk kiggede lidt, og ungerne hylede og skreg og løb efter den. Det var nu meget sjovt.

Hvad var bagtanken med at ville købe Bornholmerbussen?

– Den var selvfølgelig, at vi syntes, det var et kanonprodukt, men vi vidste også, at vi i givet fald skulle lære af ham, hvordan man driver sådan et selskab ordentligt og til en fornuftig pris. Jørgen kunne begge dele, siger Mads Kofod.

– For os ville det betyde en endnu større kundeloyalitet, for så havde vi kunden helt fra Hovedbanegården, og vi var klar over, at den loyalitet ville være guld værd. Dét var baggrunden. Og vi var da også klar over, at hvis der kom en anden end Jørgen, som ikke var os mildt stemt – og som for eksempel kunne finde på at køre busserne ombord på færgen og sådan nogle forfærdelige ting – ville det blive svært, fortsætter han med smil i stemmen – og en slet skjult reference til Kombardobusserne, som i dag gør netop det.

– Så var vi klar over, at det blev svært.

Det ville blive en konkurrent?

– Ja, det ville blive en værdig konkurrent, siger Mads Kofod.


Molslinjen: Interesseret i nye muligheder

Fredag skrev Tidende, at bobestyreren for selskabet bag Bornholmerbussen har fået flere henvendelser fra interesserede købere, men at en unavngiven potentiel køber har forkøbsret.

Tidende har spurgt det nuværende rederi, Bornholmslinjen, om det er interesseret i at købe Bornholmerbussen. Pr- og kommunikationschef Jesper Maack svarer i en mail:

– Vi har lige nu de samarbejdspartnere, vi skal have. Men vi er selvfølgelig altid interesserede, hvis der skulle opstå nye muligheder.



DAGENS ELUDSIGT BORNHOLM
DET FRIE VALG / 04-03-2024 / ELPRIS+SPOTTILLÆG / AFGIFTER / NETTARIF

Mandag: Timeprisproduktet, Det Frie Valg, er denne dag 67 procent billigere end kvartalsprisproduktet, Det Enkle Valg. Overvejer du at skifte, så tøv ikke med at ringe 56 90 00 00 og få en kvalificeret elsnak. Opdateret 00.14. Næste opdatering 13.14.

Bornholms energi og forsyning