Ny ejer i Christiansøfarten: 'Nu bliver det en livsstil'

Ny ejer i Christiansøfarten: 'Nu bliver det en livsstil'
Simon Damkilde Christensen i styrehuset på Ertholm. Privat foto
ERHVERV | Torsdag 13. oktober 2022 • 10:30

Simon Damkilde Christensen bliver fra nytår den tredje ejer bag Christiansøfarten – en udvikling, han har kunnet se sig selv i gennem mere end et årti.

 

Det er en mand med stort kendskab til rederiet, der køber sig ind i Christiansøfarten og bliver den tredje ligeværdige ejer til nytår.

42-årige Simon Damkilde Christensen har således været ansat i flere omgange, men tirsdag tog han sammen med de nuværende ejere, Jens Hede Madsen og Peter Stange Jensen, et stort skridt, da de underskrev en aftale om, at han indtræder i rederiet på lige fod med dem.

– Første gang, jeg blev ansat i Christiansøfarten, var i 2001 som dæksdreng på Chimera – eller yngste mand, som vi kalder det, siger Simon Damkilde Christensen.

Chimera var ligesom Ertholm et passagerskib i Christiansøfartens flåde, som dertil bestod af Postbåden Peter, men blev solgt fra for cirka otte år siden.

– Nu ligger Chimera ved Fanø og fungerer som restaurant- og cafebåd, fortæller den kommende reder.

Han blev uddannet skibsfører med afgangseksamen i sommeren 2002, hvor han allerede på forhånd havde indgået en aftale med Jens Hede Madsen og Peter Stange Jensen om at komme tilbage og sejle som styrmand, hvilket han gjorde den sommer.

I 2004 besluttede rederne at udvide flåden med Bornholmexpress, en ny færge, som blev bestilt i Singapore hos det nederlandske selskab Damen Group. Skibet blev færdigt i 2006.

– Jeg var undervejs i Singapore og se skibet, som var ved at blive bygget, og ret kort tid efter, det var færdigt, spurgte Peter og Jens, om jeg kunne tænke mig at komme hjem og være med til at starte sejladsen med det nye skib op, for det var jo meget spændende for os alle sammen, siger Simon Damkilde Christensen.

Bornholmexpress knyttede svenske turister til sejladsen mellem Bornholm og Christiansø, fordi den sejlede mellem Simrishamn, Allinge og Christiansø. Dertil fik Christiansøfarten en kontrakt med Post Danmark.

– Jeg var der, indtil vi mistede kontrakten med Post Danmark, siger den kommende reder.

– Det blev til næsten seks år.

I Fransk Polynesien

I 2014 var det slut, Bornholmexpress blev solgt, og han fandt selv andre søgræsgange.

– Jeg kom ind i Royal Arctic Line, som sejler til og fra Grønland, og jeg røg ind i deres nybygningsprogram. Derefter blev jeg selvstændig nybygningskonsulent og var det i fem-seks år. Det vil sige, at jeg har ført tilsyn med nybyggeri af skibe på vegne af ejerne, for eksempel med en stor giga-yacht på 108 meter til en privatperson, siger Simon Damkilde Christensen.

– Da skibet blev leveret, spurgte ejeren, om jeg ville følge med, og jeg sejlede så med under garantiperioden som overstyrmand.

Yachten sejlede primært i Fransk Polynesien, som er et oversøisk fransk land bestående af 118 øer i Polynesien i det sydøstlige Stillehav.

– Men det var under den første coronanedlukning, og jeg skulle kun have været derude i to måneder, men det blev til seks, fordi jeg ikke kunne komme hjem, lufthavnen var lukket, siger han.

Derefter blev han enig med sig selv om, at det ikke gik at blive derude, fordi han er gift og har to børn på Bornholm.

– Så jeg tog hjem, siger han.

– Og så tog jeg ned til Peter og Jens og tog den obligatoriske kop kaffe, sådan som vi har gjort det i alle de år, vi har holdt kontakten ved lige med hinanden. Det er til jul cirka to år siden, og da startede snakken for alvor om min relation til rederiet.

Og I blev enige om, at du skulle købe dig ind per 1. januar 2023?

– Ja.

Hvordan har du det med det?

– Det er noget, som jeg har kunnet se mig selv i gennem mere end et årti, siger Simon Damkilde Christensen.

– Men det kræver en vis erfaring og modenhed at kunne løfte sådan en opgave. Det er jo meget mere end blot at være ansat i Christiansøfarten at blive reder. Nu bliver det mere en livsstil end bare et arbejde.

Slipper ikke væk

Nu slipper du jo aldrig væk?

– Nej, nu slipper jeg ikke væk. Og jeg løber heller ingen steder, haha. Jeg er meget glad for på den måde at blive en del af Christiansøfarten, det vigtigste for mig er den ånd, der er, og som skal fortsætte. Det fungerer, besætningen er glad, og der er gode medarbejdere.

Hen over sommersæsonen er der cirka 15-17 medarbejdere i rederiet, mens der i vinterhalvåret kun er de fuldtidsansatte, som er cirka syv-otte medarbejdere.

Har du nogle ideer om, at når nu kommer ind og får noget mere at skulle have sagt, så skal der nye tiltag til?

– Nej. Det er helt naturligt, at når der er generationsskifte laver man ikke nogle store, nye investeringer i den periode.

Men det kunne være, at du havde nogle ideer til, hvad fremtiden skulle byde på, et eller andet udviklingspotentiale?

– Ikke på nuværende tidspunkt, det er jo meget nyt. Selvfølgelig har jeg nogle tanker om forskellige ting, men det må tiden vise, siger Simon Damkilde Christensen.

FÅ ABONNEMENT